Ennaltaehkäisyä varhaisen tuen lisäksi

Huhtikuussa on tehty valtuustoaloite nuorten mielenterveyspalvelujen parantamisesta Hämeenlinnassa. Aloitteeseen palattiin valtuuston syyskuun kokouksessa. Päätökset asiasta olivat hyviä, mutta edelleen puhutaan vain mielenterveyspalveluista ja se kuulostaa minun korvissani siltä, ettei muualla tehtävää ennaltaehkäisvää työtä lasketa tähän vielä mukaan.

On elintärkeää, että nuori saa apua ja tukea mahdollisimman varhaisessa vaiheessa, kun hommat alkavat mättää. Kuitenkin esimerkiksi lukioikäisten kohdalla stressikerroin kulkee korkealla ja heidän kanssaan työtä tekevien ammattilaisten stressiä keventävä, ei tiukentava ote olisi vähintään yhtä tärkeää. Kuka kannustaisi opettajia auttamaan opiskelijoiden stressin purkamisessa? Lisästressin aiheuttaminen on varmasti aina tahatonta, mutta silti kovin haitallista. Sama tiukka sävy jatkuu terveydenhuollossa yms.

Osaavatko nämä ammattilaiset tunnistaa ylisuorittajan tai superstressaajan? Osaavatko ja muistavatko he mukauttaa toimintaansa näiden yksilöiden kohdalla? Kuka kannustaisi heitä tähän? Tai voisiko kannustavan otteen ja erilaisen yksilön tunnistamisen uskaltaa olettaa kuuluvan jo heidän perusammattitaitoonsa?

Siinä on mielenterveysammattilaisilla puuhaa, jos muut ammattilaiset heittävät perustyössä öljyä liekkeihin. Hyviin tuloksiin tarvitaan mielenterveysammattilaisten lisäksi paljon muutakin. Kaikilta meiltä.

Jätä kommentti

css.php