Hämäläisen pysäköintikeskustelun monimutkaisuus

Hämeenlinnalainen pysäköintikeskustelu tipauttaa minut aina kärryiltä. Ymmärrän kaiken väärin ja siksi en ymmärrä mitään. Niinkuin tämä torin alle pysäköinti… Jossain vaiheessa olen pudonnut kelkasta aivan täydellisesti.

Ensin ymmärsin niin, että Kaivokadun pysäköintipaikat poistettiin käytöstä, koska paikalle ollaan rakentamassa moottoritien katetta JA pysäköintitaloa. Pysäköintipaikkoja keskustan tuntumassa on nyt siis vähemmän sen aikaa, kunnes pysäköintitalo valmistuu.

Sitten annoin itseni ymmärtää, että parkkitaloa odotellessa pysäköintimahdollisuuksia on Hämeenlinnan keskustassa aivan liian vähän. Tähän pitäisi varmasti sitten miettiä väliaikaista ratkaisua. Ja tietenkin miettiä isomminkin paikallista pysäköintipolitiikkaa.

Mutta SITÄ en ymmärrä, miten uuden pysäköintihallin rakentaminen torin alle ratkaisisi tätä pysäköintipulmaa, joka johtuu Kaivokadun pysäköintitalon rakentamisen aikaisesta väliaikaisesta ahtaudesta? Siis jos yhden parkkitalon rakentaminen vähentää väliaikaisesti pysäköintipaikkoja, niin ratkaisuna olisi TOISEN pysäköintihallin rakentaminen melkein siihen viereen? Ei kuulosta kovin akuutilta avulta ja ratkaisulta tilanteeseen.

Vai onko sittenkin niin, vanhat haaveet kaivetaan esille jokaikisessä sopivassa tilanteessa ja nyt on vain erinomainen tilaisuus innostua taas toriparkista? Onko pysäköintitilan väliaikainen pula vain keppihevonen iki-aikaisen hankkeen markkinoinnille? Entäpä sitten se oikea ongelma? Pysäköinti keskustassa juuri nyt?

10 kommenttia artikkeliin “Hämäläisen pysäköintikeskustelun monimutkaisuus”
  1. avatar Soili Hakala sanoo:

    Hei!
    Luulen ja uskonkin, että keskustan asukkaat/taloyhtiöt ja firmat ovat onnistuneesti lobanneet torinaluspysäköintiä virkamiehille ja osin päättäjillekin.

    Kertaalleen jo edellinen kaupunginhallitus torppasi asian, mutta kummasti se vain nostaa päätään aika ajoin.

  2. avatar Irma Taavela sanoo:

    Hei Susanna!

    Olen kanssasi samoilla linjoilla.
    Näin rahapulan aikana jo pelkän selvityksen teko, on rahan haaskausta. Vähän enemmän olisin toivonut harkintakykyä selvityshankkeen hyväksyjiltä.

    Mukavaa sunnuntaita
    T. Irma

  3. avatar inkeri valtonen sanoo:

    Hei!

    Parkkipaikkojen puuttuminen nyt ja tässä on niin todellinen ongelma, kuin olla ja voi!
    Asialle pitää tehdä muutaman viikon sisään jotain, koska joulumyynti alkaa ja silloin katsotaan lähteekö asiakkaat keskustaan, Tiiriöön vai Ideaparkkiin. Joulumyynti on monen yrittäjän leivästä puolet ja jos asiakkaat oppivat käymään muualla, kuin keskustassa niin takaisin he eivät enää tule. Väliaikainen ratkaisu kelpaa tälle talvelle ja sitten, kun Kaivoparkki valmistuu, niin tilanne pitää punnita uudelleen.
    Inkeri Valtonen

  4. avatar Sari Rautio sanoo:

    Ajatuksena on muuttaa kokonaan kaupungin liikennejärjestelyjä turvallisemmaksi, asukaslähtöisemmäksi ja yritysystävällisemmäksi. Muistelkaapa monia keskieurooppalaisia kaupunkeja, joissa keskustan maanalainen parkkipaikka on vapauttanut maanpäällisen tilan ihmisille, ja lisännyt keskustan vetovoimaa. Itse sain asua vuosituhannen vaihteessa Caenin kaupungissa Normandiassa, paljon Hämptonia vanhempi kaupunki, jossa tämä asia on ratkaistu kerrassaan viehättävästi. Autot maanalle ja ihmiset maanpäälle.
    Ilman kokonaissuunnittelua voi tulla hyvää, mutta todennäköisemmin hyvää syntyy strategisesti suunnitellen.
    Siksi tuo kokonaissuunnitelma koko keskustan liikenteestä ja myös parkkiasioista on ehdottoman tarpeellinen.
    Sari

  5. avatar Marjaliisa V sanoo:

    Hei Susanna tartuitpa hämeenlinnalaisia laajasti puhuttavaan aiheeseen.mielestäni ongelman alkujuuret ovat 1960 luvun rakentamisessa
    ja keskustan ruutukaavassa. Kun 1960 keskustassa purettiin vanhat puutalot ja tilalle tuli kerrostalot, niin eipä kenellekään pätkähtänyt että liikehuoneistot tarvitsevat parkkitilaa autoille, vaan uudet kerrostalot tehtiin tontin etureunaan ja katuosuudeksi jäi ajoväylän lisäksi jalkakäytävä.
    Mutta nykytilanteeseen; mikähän se parkkiongelma oikein on? Senjälkeen kun keskustan parkkipaikat tulivat maksullisiksi ne ammottavat
    tyhjyyttään ( esim Rauhankatu,. ja Birger Jaarlinkatu lyseon kohdalla), mutta esimerkiksi pääkirjaston parkkialue on jo klo 8 aamulal lähes täynnä , kirjasto aukeaa klo 10.00! ja linnan alue on nykyään autoilijoiden vapaata riistaa. Y

  6. avatar Jussi sanoo:

    Monissa kaupungeissa keskusta on oikeasti rakennettu jo täyteen ja siksi pysäköintitilat joudutaan rakentamaan kalliisti maan alle. Meillä ei näin ole.

    Linja-autoaseman kohdalla on kokonainen kortteli tilaa johon voisi tehdä maan alle ja maan päälle sekä pysäköinti- että liiketilaa. Samaan kokonaisuuteen voisi elegantisti sijoittaa myös modernin matkakeskuksen lähi- ja kaukoliikenteen bussimatkustajia palvelemaan. Tämä kaikki vain korttelin päässä Reskalta!

    Näin saataisiin elävöitettyä keskustaa ja kauppoihin asiakkaita. Ja mikä parasta, ei tarvisisi kaivaa mitään törkeän kallista luolaa torin alle.

  7. avatar Marjaliisa V sanoo:

    Jussille. Ihan hyvä idea, mutta nyt en muista tarkalleen missä kulkee täyttömaan raja, Paasikiventie on ainakin täyttömaalla. Lapsuudessani silloisella rantatorilla, nykyisen linja-autoaseman paikkeilla oli kalahalli joka
    ui kevättulvissa. Paaluttamista ainakin maanalainen rakentaminen tietää,
    mutta olisi se edullisempaa kuin torin alle kaivautuminen ja järkevä käyttö sille paikalle.Minusta matkakeskus kuuluu moottoritien katteelle. Riihimäellä linja-autoaseman siirto on hienosti tehty paikallinen sovellus.

  8. Onpa ihanaa keskustelua! Oikeasti!!

    Pitkän tähtäimen pysäköintisuunnittelu on siis yksi asia. Ja nykyisen, akuutin pysäköintiongelman ratkaiseminen on toinen asia. Toivottavasti tässä ei valita, KUMPAAN haasteeseen pitää tarttua. Kyse ei ole ollenkaan vaihtoehdoista.

    Maanalaiset parkkiluolat eivät vähennä autoja Helsinginkään keskustassa. Miksi niin kävisi Hämeenlinnassa? Kaikki tuntuvat etsivän ensin maanpäälliset pysäköintipaikat läpi ja vasta pakon edessä turvaudutaan pysäköintitaloihin tai -halleihin. Mutta tietenkin Hämeenlinnassa kaikki toimii aivan toisin 😉 ?

  9. avatar Inkeri Valtonen sanoo:

    Hei!

    Eiköhän tämä parkkipaikka asia ole ihan puhdasta matematiikkaa, kai jollain on olemassa laskelmat Hämeenlinnan parkkipaikkojen määrästä suhteessa päivän aikana liikkuviin autoihin. Luulisi, että olisi aika yksinkertaista laskea tarvitaanko enää Kaivoparkin jälkeen lisää parkkitaloja ja sitten vasta mietitään mihin se olisi järkevin laittaa.
    Ihmettelen kovasti, kun luin lehdestä, että Hämeenlinnan liikennesuunnitelma on 30v. vanha. Miten on mahdollista, että niin tärkeää asiaa ei päivitetä vähintään kymmenen vuoden välein?

    Inkeri Valtonen

  10. avatar Pimu sanoo:

    Minusta tuntui jo 10 vuotta sitten siinä torin kulmalla asuessani, että ainoa pysäköintiä koskeva laskelma mitä Hämeenlinnassa on ikinä tehty, on laskelma siitä kuinka monta parkkipaikkaa pitää vuosittain Hämeenlinnan keskustasta hävittää. Niinä vuosina toteutunut vähennystahti tuntuu kyllä jatkuneen näihin päiviin asti tappavan tasaisena.

Jätä kommentti

css.php