Ei löytynyt toriparkille kannattajia

Pikakyselyssä nettisivuillani kyselin toriparkin tarpeellisuudesta. Kukaan vastanneista ei pitänyt toriparkkia tarpeellisena. Toki otos oli pieni, mutta kertoo kaupunkilaisten mielipiteestä paljon – ja sen edessä on oltava nöyriä ja jaksattava kuunnella.

Samanlainen mielipide on löytynyt lähes kaikissa torin Toivo-tupa keskusteluissa. Toki voi olla niin, että minulla on toriparkkia vastustavia ihmisiä puoleensa vetävä vaikutus, mutta viesti on ollut kovin selvä. Ei kaupungin rahoja toriparkkiin.

Yhtenä vaihtoehtona on esitetty, että toriparkki rakennettaisiin, muttei kaupunkilaisten rahalla, vaan yksityisellä rahoituksella. Olen silti edelleenkin skeptinen sen suhteen, kannattaako keskustaa kaivaa ylösalaisin, sillä moottoritien katteen aiheuttamat liikennemutkistelut ovat nyt jo karkoittaneet minut ja monen monta muutakin ikävän kauas keskustasta.

Kantani toriparkkiin on siis toistaiseksi kielteinen, puhdas ei. Jos jossain vaiheessa esitetään suunnitelma, joka ei maksa meille kaupunkilaisille mitään ja joka ei häiritse lisää keskustassa asiointia kävellen, pyörällä, autolla tai bussilla, olen valmis pohtimaan asiaa uudelleen ja kysymään kuntalaistenkin mieleipidettä vielä uudemmankin kerran.

 

16 kommenttia artikkeliin “Ei löytynyt toriparkille kannattajia”
  1. avatar Aarno Järvinen sanoo:

    Toriparkista
    Arkkitehti Kimmo Ruotsalainen kirjoitti mielestäni aika viisaasti toriparkkiasiasta.Samantien hän kirjoitti linja-autoaseman purkamisesta ja ”jonkuntyyppisen matkakeskuksen toteuttamista” rautatiaseman radan varteen.
    Tykkään kyseisestä artikelista
    Aarno Järvinen

  2. avatar Erkki Strömberg sanoo:

    Susanna,
    Kirjoitat jotta toriparkkia, ei kaupunkilaisten rahalla vaan yksityisellä rahoituksella.

    Kun motarin katteesta meuhkattiin ennen rakennustöiden kunnolla alettua sielläkin oli termi:
    Ei tämä tule kaupunkilaisten siis veromaksajien rahoilla tää on yksityistä rahoitusta. Sijoittajat investoivat.

    Entä nyt: On paljastunut jotta se ”yksityinen rahoitus” olikin Kevan (kuntien, seurakuntien ja valtion työntekijöiden elökerahaa). Siis veromaksajien eläkerahoja!

    Näinkö haluat toriparkinkin rakennettaman?

  3. avatar AVE sanoo:

    Niinpä niin …

    Ei kait tarvitse tässä kaupungin taloudellisessa tilassa kansanäänestystä järjestää toriparkista.

    Näyttäkäää ja täyttäkää Hämeenöinnan Pysäköinnin herrat nyt tekemänne velkahotellit autoilla ennenkuin
    huudatatte turhaan mokoman torin perään.

    Kaupunkikeskustayhdistyskin voisi lisätä torin vetovoimaisuutta muutenkin kuin kynimällä paikkakuntalaisilta
    korkeita toripaikkavuokria. Siihen ei paljon älyä tarvita muuta kuin ahneus.

    Rakentavin terveisin torille mahtuva ranskalaista autoa kuljettava kunnallisvaaliehdokas !

  4. Aarno: Ihan hyviä ajatuksia.

    Erkki: Sanoin, että voin TIETYILLÄ EDELLYTYKSILLÄ HARKITA asiaa uudelleen. Yksityinen rahoitus oli vain yksi edellytyksistä. Enkä mene lupaamaankaan tässä vaiheessa mitään muuta kuin uudelleen harkintaa. Itse en välittäisi toriparkista lainkaan, mutta eihän kukaan pyri valtuustoon vain ajamaan omia etujaan. Kaikki riippuisi minun näkökulmastani silloinkin kaupunkilaisten kannasta.

    AVE: =D

    Yst. Susanna, kunnallisvaaliehdokkaanne nro 117
    http://www.susannahietanen.fi

  5. avatar Sari Rautio sanoo:

    Hei Susanna,

    ei kai kukaan edes suunnittele toriparkkia millään muulla kuin yksityisellä rahoituksella.
    Selvitys valmistunee pikapuolin, ja sitten tiedetään mistä oikein keskustellaan.

    Pääasia on kuitenkin että osataan ja uskalletaan keskustella ja kysyä mielipiteitä kiistanalaisistakin asioista. Hienoa siis että asia on esillä. Vaali-intoa toivottaen,

    Sari

  6. avatar Leo Leppänen sanoo:

    Melko uutena hämeenlinnalaisena olen ollut toriparkista häilyvällä kannalla viime kevääseen saakka. Olen kerännyt hankkeesta tietoa mappiin melkoisen kasan. Lisäksi olen kuullut ansiokkaita puheenvuoroja. Alla on johtopäätösteni tulos, jota tulen noudattamaan, jos onnistun saamaan jakkaran ja pulpetin Raatihuoneen Isolla Näyttämöllä.

    En kannata toriparkin rakentamista ainakaan seuraavalla vaalikaudella. Kantaani eivät muuta muut valtuutetut, viranhaltijat ja yksityiset rahoittajat. Jos kuitenkin luotettavan tutkimuksen mukaan kaupunkilaisista yli 50 prosenttia on toriparkin rakentamisen kannalla, olen heidän kanssa samaa mieltä.

  7. avatar Erkki Strömberg sanoo:

    Auto-velka-hotellille motarin vierellä olis saatava käyttöä. Kun niitten sentterin miesten homma ei Kirstulassa etene lainkaan voisvatko he vuokrata parkkitalon ja alkaa jo myymään niitä autojaan. Täähän on mitä parasta aikaa, maajussit tekee juur tilinpäätösostoksia ja muillahan tääl ei rahhaa oo.

  8. avatar AnttiPantti sanoo:

    Toriparkki olisi pitänyt rakentaa jo aikoja sitten! Ei näitä muita tyhjäkäytöllä olevia härpäkkeitä. Ehkäpä yhden kunnallisvaaliehdokkaan nettisivuilla tekemän kyselyn perusteella ei kannattaisi luodaa liian syvällistä käsitystä kansalaisten tahtotilasta. Perus vastustaminen on muodikasta tällä hetkellä ja tyhjät (väärään paikkaan rakennetut) paikoitus alueet vielä pönkittävät tavallisen pulliaisen ajatuksia kannattamattomasta hankkeesta. Ajan päivittäin keskustaan työhön ja mielestäni keskusta tarvitsee ilman muuta lisää laadukasta paikoitustilaa. Niin työssäkäviöille kuin asiakkaillemmekkin.

    Ps. Saako todellakin kahden kadun väliaikaiset liikennejärjestelyt karttamaan totaalisesti kaupungimme keskustaa??? Onneksi muutama viikko sitten huomasimme, että kaikki eivät vältä keskustaa!

  9. AnttiPantti: En minä kyselyn perusteella mitään syväpäätelmiä teekään. Huomasit sen varmaan, kun luit tekstini tarkkaan. Minulla oli ja on mielipiteelleni muitakin perusteita.

    Minä matkustan päivittäin töihin Helsinkiin. Ennen saatoin mennä keskustaan vain näyteikkunoita katselemaan, nykyään käyn siellä vain asian vuoksi. Tyhmää tai laiskaa? Ehkä. Pyöräileminen keskustaan on näillä järjestelyillä melkoinen taitolaji. Autolla ajaessa saa olla tarkkana kuin porkkana, kun kaistaa vaihdetaan tämän tästä mutkaisilla reiteillä. Varovaisena kierrän mieluummin kolarialttiit paikat kuin tungen sinne samaan aikaan kaikkien muiden kanssa.

    Mutta onneksi näistä asioista saa olla eri mieltä – Erilaisuus on vahvuutta! 🙂

    Yst. Susanna, kuntavaaliehdokas nro 117
    www. susannahietanen.fi

  10. avatar Erkki Strömberg sanoo:

    Tottakai kaupunki toriparkin rakentaa, kertovat Vekan suvun sijoittaneen rahansa torin viereiseen kortteliin josta tuleman oikkein yksityissairaalan poliklinikoineen, purkamaan keskussairaalan monien jononhoitajien huolella rakentamia ja ylläpitämiä hoitojonoja.

    Sellainen kompeksihan vaatii runsaasti logistiikkatilaa eikä sitä maanpäälliskerroksesta voida lohkaista, vie polilaspaikkoja. On päästävä maan alle ja ettei nyt sentään ominrahoin sitä tartte toteuttaa on poika laitettu politikoimaan ja yhteiskuntasuhteita hoitamaan kaupunkiin päin.

    Näin kai tää on nähtävä!

  11. avatar Jouko Tarkiainen sanoo:

    Päivää !

    Radio häme teki kalluppia toriparkin osalta vaaliehdokkaiden keskuudessa ja 10 % kannatti rakentamista. Kokoomuksessa oli tietty suurin kannatus ja jokunen demari sekä pari vihreää. Enpä oikein jaksa uskoa että 30 miljoonan investoinnille löytyy koskaan yksityistä rahoitusta näin pienestä kaupungista kun kyseessä ei ole tuotto-odotuksiltaan ihan kultakaivokseen verrattava hanke. Onneksi kukaan ei kai tosissaan ole ehdottanutkaan veronmaksajavetoista rahoitusta näin mittavalle hankkeelle kun kunta muutenkin riutuu nälkäkuurilla. En ole muuten kylillä kuullut yhdenkään kadunmiehen kannattavan parkin rakentamista. Muutenkin pitäis heittää nyt vähän jäitä hattuun ja katsoa hanke kerrallaan, eikä syöksyä kaikkiin samaan aikaan.

  12. avatar Aarno Järvinen sanoo:

    Kiinnostavaa
    Taitaa tulevassa valtuustossa löytyä ainakin yksi YKSIMIELINEN mahdollinen päätös 90 prosenttisesti-torinalusparkkia ei rakenneta.
    Miltähän tuntuisi tämä ajatus:
    .keskustasta autoton pl ammattiliikenne ja joka suunnasta heittoliikenne torille ja töihin
    -Katetut pyörätelineet järkeviin paikkoihin
    -ilmainen tori myyjille jolloin turha pyrokratia pois
    Aarno Järvinen,uusi,numero kuusi

  13. avatar Erkki Strömberg sanoo:

    Sari ja Susanna,
    ette ole vastanneet mitä tarkoitatte yksityisellä rahoituksella katettuun toriparkkimontun tekoon.

    Muistutan jotta yleisesti käytettiin motarin katetta ajettaessa juuri samaa termiä joka sittemin paljastui Kevan rahaksi siis kuntien, valtion ja seurakuntien työntekijöiltä kerättyjen eläkemaksujen kertymää joka tulisi käyttää niiden maksuu eikä hassata sellaisiin sijoituksiin josta liian riskialtiina ”oikeat kapitalistit” kieltäytyvät.

    Vetoatte jotta ei siihen hämeenlinnalaisten veronmaksajien rahaa laitettu, minusta täällä on aika paljon em työnatajien palveluksessa olevia ja olleita. Siis hokemanne on väärä.

    Suunnitelua ei ole rahoittanyt yksityinen taho vielä eurollakaan, kaikki on mennyt kaupungin piikkiin. Jos asiasta saa aidosti valtuusto päättää torituntuma ja taloustilanne kertoo ainakin minulle jotta ei sitä kotvanaikaan tule.

    Henkilökohtaisesti en ole koskaan kokenut parkkipaikan puutetta siellä ruutukaavalla vieraillessani, en edes markkinapäivinä. Perusta siihen väittämäni jotta toriparkin halajavat tori ympäristön liike ja asuintilat omistavat ja saavathan he toriparkin rakentaa kun tekevät sen alusta saakka aivan omilla rahoillaan tai lainaamillaan, mutta ei kaupungilta eikä kaupungin takauksella.

    Mutta silloin tulisi myös ottaa tutkimuksiin mukaan se halvenpi vaihtoehto torin kohdalle, eli peruskaalioon louhittava parkkiluola joita hisseillä yhteys torin viereiseen liikemaailmaan. Kallion louhinta, vaikka sesaattaa tuntua teistä kummalta, on paljon halvenpaa kuin avomonttu tuettuna valu tai teräs seinämin. Paljon betonirakentamista ja pohjavesiongelmaa, puhumattakaan vuoden parin torin ollessa pelkkä rakennusmonttu. Luolavaihtoehdossa voisi torin toiminta jatkua täysin entisellään, paitti kostuneita pöksyjä, mitä satunnaiset räjäytukset torikahvilan palleilla istuville naisihmisille saatais aiheuttaa.

    Edelläolevan perustan sillä jotta olen kuullut joidenkin naikkosten istuvan pyykkikoneenkin päällä linkouksen ajan, syytä en tiedä.

    ps. Etelärannan tulevia parkkitilojahan joutuu pohtimaan jokainen sinne rakennetta kiinteistoyhtiö itse. Ei se ole kaupungin parkkifirman hommia. Jos aluerakentaja halajaa voivathan sinne sijoittuvat yhtiöt kimpassa toteuttaa vaikka parkkitalon linjabiilitontille tai jonnekin muualle. Kaavamääräykset tai jotkut sellaiset byrokratiathan vaatii jotta heittin on se tavalla tai toisella hoidettava ja maksajina ovat nämä uusien kiinteistöjen omistajat. On kai mahdollista valita myös ”autoton vaihtoehto”, lieneekö se mahdollista Hämeenlinnassa. Eikös Hesas sitä kokeilla?

  14. Hei Erkki

    Nyt kannattaa huomata, että Sari ja minä emme ole yksi ja sama persoona. Emmekä ole edes toistelleet kirjoituksissamme samoja asioita. Meidän yhteen niputtamisemme ei siksi oikein toimi.

    Kirjoitan nytkin ihan vain omissa nimissäni, enkä ota kantaa kenenkään muiden sanomisiin. Minun näkökulmastani yksityinen raha ei ole Hämeenlinnan kaupungin eikä kaupungin omistaman yhtiön rahaa. Siinä menevät ne minun rajaukseni.

    Moottoritien katteesta en muistaakseni ole koskaan mennyt väittämään, ettei siihen ole laitettu yhtään hämeenlinnalaisten veronmaksajien rahaa, koska kyllähän hankkeen toteuttamiseksi hämeenlinnalaistakin rahaa on tarvittu.

    Voi olla parempi, että et liimaa meitä yhteen, sillä vaikka arvostan kovasti Sarin näkemyksiä ja hänen tekemäänsä työtä tämän kaupungin eteen, tuppaan kuitenkin ajattelemaan omilla aivoillani ja kirjoittamaan omia mielipiteitäni. Muiden kirjoittamisista en ryhdy ottamaan vastuuta. Reilua, eikö vain? 🙂

    Ja sen verran vielä: Olen saamieni tietojen perusteella ymmärtänyt, että peruskalliota ei ole löydettävissä torin kohdalla. Korjatkoon joku, jos olen ymmärtänyt väärin. Ilman peruskalliota ei kallioon voida louhia.

    Yst. Susanna, kuntavaaliehdokas nro 117
    http://www.susannahietanen.fi

  15. avatar Kari Ilkkala sanoo:

    Tervehdys,

    en tiedä tehtiinkö niin, mutta kun se poravaunu siellä torilla pyöri, toivottavasti katsottiin myös kuinka syvällä peruskallio on.

    Näet, kyllä se peruskallio löytyy ihan joka paikasta, myös torin alta. Maakerroksen paksuus koko Suomessa on keskimäärin 8,5 m, mutta erilaisten muodostelmien (esim. päätemoreenin) kohdalla paksuus voi tietysti olla kymmeniä metrejä. Pohjaveden olo torin kohdalla ilmeisesti Vanajaveden pintaa korkeammalla viittaisi mahdollisuuteen ettei peruskallio hirmuisen syvällä ole.

    Eli peruskallioon voi periaatteessa rakentaa missä vain (ellei osu johonkin eksoottiseen malmioon tai murrokseen), kyse on kuinka syvälle pitää mennä. Syvälle torin alle kallioon louhittava tila vaikuttaisi myös ajotunnelien suuntaamiseen ja suuaukkojen sijoittamiseen, sekä henkilöliikenteen järjestämiseen. Veikkaan ettei tämän kokoisessa hankkeessa kalliorakentamisellakaan mitenkään merkittävään kustannuseroon päästäisi.

  16. Hei Kari

    Tottakai se peruskallio jostain torin alta löytyy, olet oikeassa 😉 Itse ajattelin lähinnä sitä syvyyttä, johon parkkihalli on suunniteltu… Jos se peruskallio on kovin, kovin syvällä, tuntuu ajatus parkkihallin louhimisesta sinne aikamoisen hurjalta idealta…

    Yst. Susanna, kuntavaaliehdokas nro 117
    http://www.susannahietanen.fi

Jätä kommentti

css.php