Muka-keskustelua pysäköinnistä

Tänään kotimatkalla luin aamun sanomalehdestä,  että eilen oli järjestetty keskustelutilaisuus keskustan pysäköinnistä. Aihe on polttavan mielenkiintoinen ja olisin mielelläni osallistunut tilaisuuteen. Jos olisin tiennyt siitä. Ja jos tilaisuus ei olisi ollut työaikaan. Toisaalta järjestäjätahona olivat ennen kaikkea keskustan kauppiaat (näin ymmärsin) ja he luonnollisesti pitävät tuollaisen tilaisuuden mieluiten kauppojen aukioloaikaan. Jos ei ehdi tuohon aikaan keskustelutilaisuuteen, ei ehdi kauppoihinkaan niiden aukioloaikoina eikä siis kuulu mihinkään mielenkiintoiseen kohderyhmään.

Veronmaksajana haluaisin olla vaikuttamassa siihen, mihin kotikylässä niukat roposemme käytetään. Haluaisinko panostaa torin alle kaivamiseen, jotta autot voisivat pyöriä ympyrää torin ympärillä ajellen parkkiluolaan ja takaisin? Jonkun mielestä sillä keinoin saataisiin autot pois keskustasta. parkista kyllä, mutta liikennettä riittäisi enemmän kuin koskaan. Se siitä autottomuudesta. Minua eivät henkilökohtaisesti ahdista pysäköidyt, paikallaan olevat autot, vaan nimenomaan kaduilla pörräävät autot – ainakin silloin, kun haluan ylittää tien. Siis EN halua panostaa torikaivauksiin.

Mietin usein myös sitä, miten ihmiset jaksavat kerta kerran jälkeen vaeltaa Tukholman keskustasta vanhaan kaupunkiin. Vaikka sinne pääsee metrollakin, kävelykatu pörisee ihmispaljoudesta. Välimatka Tukholman ydinkeskustan ja vanhan kaupungin välillä on pitempi kuin meillä moottoritien katteelta torille. Reitti on mielenkiintoinen ja kutsuva, se on vetovoimainen väylä kumpaankin suuntaan. Vanha kaupunki ja uusi ydinkeskusta täydentävät toisiaan täydellisesti eivätkä ne yritäkään kilpailla keskenään. Miksi yhtään tuosta samasta ajattelutavasta ei voi raikastaa meidän keskusteluamme?

Olen sieluni silmin moneen otteeseen nähnyt houkuttavan kävelykadun täynnä pieniä puoteja ja kahviloita kulkemassa katteelta torille. Samalla katepysäköinnillä käydään ostoksilla ja tunnelmoimassa myös ydinkeskustassa, joka tarjoaisi kaikkea sitä, mitä katteen ostoskeskus ei voi tarjota.

Mutta kysehän ei ole keskustelusta. Eihän? Pysäköinnistä ja parkkiluolista väitellään, debatoidaan ja taitetaan peistä. Vain häviäjä muuttaa mieltään tai alistuu kompromissiin. Siksi keskustelun sijasta tarjotaankin laskelmoituja laskelmia, pientä suostuttelua ja ennen kaikkea arvovallan peliin laittamista. Mielenkiintoista – mutta totta.

 

 

 

13 kommenttia artikkeliin “Muka-keskustelua pysäköinnistä”
  1. avatar Teppo Turja sanoo:

    Olet harvinaisen oikeassa, Susanna.

  2. avatar Erkki Strömberg sanoo:

    Et ole ainoa Susanna joka ei päässyt tilaisuuteen, minulla kyllä eläkeläisenä olisi ollut aikaa päivälläkin vaan en tiennyt moista olevankaa. Ilmeisesti me Lammilaiset emme kuulu väestöryhmään joita ko pysäköintihommeli koskee, ei ainakaan paikallislehdestämme mitään ilmoitusta havainnut.
    Jos Vekan suku torinaslusparkin haluaa maksakoot itte ja kootkoon halukkaat kauppiaat mukaan. Mitä siihen kaupunkilaisten rahoja laittamaan, on jo kyllin maksamista jotta ”Parkki-nero” Kulmalan johtama kaupungiyhtiö saadaan jaloilleen jos saadaan koskaan.
    Mikä on muuten toimitusjohtajan vastuu kun firma ei tuota eikä ilman jatkuvaa kaupungin tukemista pystyssä pysy. Oikeus nostaa optioita vai?

    • avatar Susanna sanoo:

      Tästä oli juttua Kaupunkiuutisissa. Jos sitä ei huomannut lukea ja ollut valmis parin päivän ennakkoilmoitukseen, ei voinut mitään. Olisi kovin mukavaa, jos ’tärkeistä’ asioista uutisoitaisiin niin ilmaisjakelulehdissä kuin paikallisessa uutisaviisissakin…

  3. avatar Seppo Rehunen sanoo:

    Kiitos Susanna raikkaasta näkökulmastasi.

    Olen itse ymmällä ja yllättynyt siitä, että moottoritien katteen liikekeskus (Hämeenlinna -keskus) ei näytä lainkaan kuuluvan keskustaan. Yli kymmenen vuotta sitten luulin ymmärtäneeni, että katteen puolustajat erityisesti painottivat sen pelastavan keskustan, mutta nyt katteen kerrotaan tuhoavan keskustan.

    Samaan hengenvetoon ihmettelen, kun kauppiaat suureen ääneen julistavat, ettei nykyiseen keskustaan pääse eikä siellä ole tilaa autoille. Tämä yrittäjien toistuva kielteinen viesti karkottaa vähänkin kauempana asuvat tulemasta ruutukaava-alueelle.

    • avatar Susanna sanoo:

      Kiitos, Seppo

      Vastakkainasettelun aika on täällä – Hämeenlinnassa. Toivottavasti vain tilapäisesti…

  4. avatar katriina ahtiainen sanoo:

    Kiitos taasen Susanna mielipiteestäsi!

    Olen täysin samaa mieltä.
    Olin viime viikolla taasen Tukholmassa kävelemässä halki
    kaupungin. Ihmisiä oli kadut täynnä.
    Turisteja elokuussa käveli pilvin pimein. Suomi sulki matkailun heinäkuun lopussa.

    Parkkeeraminen on tärkeämpää kuin matkailun ja kaupan edistäminen.
    Kati Ahtiainen
    PS. Jos katsoo kaupunkia ilmasta käsin, niin kaupan keskittymä on Tiiriössä.

    • avatar Susanna sanoo:

      Kiitos kommentistasi, Kati.
      Pysäköinti tuntuu totta vieköön olevan tärkeämpää kuin erikoistuminen, vetovoimaisuus ja monipuolisuus. Harmi.

  5. avatar Anonyymi sanoo:

    Hieman yllättäen kaikki ”keskutelussa” mukana olleet olivat kovin parkkitalomyönteisiä.

    • avatar Susanna sanoo:

      No niinpä.

      Järjestelyillä ja tiedotuksella (tai sen puuttumisella) on iso merkitys tällaisissa asioissa.

    • avatar Seppo Rehunen sanoo:

      Tilaisuuden järjesti Kaupunkikeskustayhdistys, joka on aktiivinen lähinnä yrittäjien muodostama ydinkeskustan/kaupunkikeskustan edunvalvoja ja toimija. Yhdistyksen toimintaa kuvaavat sen kahden tiimin nimet: Kaupallinen tiimi (KATI) sekä Kiinteistö- ja liikennetiimi (KILI).

      Tämän tilaisuuden tavoitteena oli palvella yhdistyksen tehtävää pitää vanha keskusta elävänä ja saada meidät epäilevät toriparkin puolelle.

      Tilaisuutta mainostettiin Kaupunkiuutisissa siten, että siinä katsotaan pysäköintitilannetta eri näkökulmista ja erilaiset äänet pääsevät esiin. Kuitenkin vähintään 80 % esitelmistä keskittyi (kritiikittä) kehumaan torin alle rakennettujen pysäköintitilojen tärkeyttä kaupunkien liike-elämän elävöittäjänä. Yksipuolinen lähestyminen alensi tilaisuuden painoarvoa ja sanoman uskottavuutta.

  6. avatar Aarno Järvinen sanoo:

    Torinalusparkki
    Jos se rakennetaan niin sitä ennen pitää tapahtua paljon oheistoimintaa:
    -autoton keskusta
    -heittoliikenne parkkitaloista ja katteelta
    -keskusta tehtävä kulttuurihenkiseksi pikkupuotireservaatiksi ja tälle kehititettävä vetävä brändi
    -keskustan oltava auki myöhään,jopa yöllä ja kulinaarista tarjontaa sopivasti
    -jokaiseen puduaariin oltava kaikille kuntoon katsomatta esteetön pääsy
    -rakentamisen ajaksi tori siirrettävä rantatorille
    Näillä kriteereillä kannatan lämpimästi torinalusparkin rakentamista.Voisin osallistua kansalaiskeräykseenkin sano
    Aarno Jii

    • Jos ensin saadaan aikaiseksi autoton keskusta, niin toriparkin myötä autot palaisivat jälleen keskustaan – ajamaan toriparkkiin sisään ja sieltä ulos. Tämä logiikka ei minun päässäni yhdisty…

Jätä kommentti

css.php