Hämeenlinnasta Suomen uusi Siwa?

Markkinointitoimisto on löytänyt kaupungin yhteismarkkinointityöryhmässä Hämeenlinnan brändin teemaksi lähikauppa Siwan entisen sloganin: Yllättävän lähellä. Voi, voi…

Kuinkahan paljon rahaa on käytetty tällaisen lähikauppaketjun jo perusteellisesti hyödyntämän turauksen löytämiseen? Varmasti enemmän kuin riittävästi. En tiedä, kumpi tässä on nolompaa: se, että lähdemme hyödyntämään käytettyä ja vahvasti mielikuvan luonutta lausetta uudelleen vai se, että samalla rinnastamme mielikuvan Hämeenlinnasta Siwaan? Minulla ei toki ole mitään Siwaa vastaan, mutta en silti muuttaisi sinne asumaan… Ja kuinka monta samanlaista Siwaa Suomen maahan mahtuukaan?

En tiedä, pitäisikö tässä itkeä vai nauraa. Hämeenlinnan epävirallinen brändi rakentuu tässä kuin huomaamattaan. Ensin olemme julkisuudessa SCC:n myötä – isosti. Sitten kaupunginvaltuuston puheenjohtaja revittelee toisen hämeenlinnalaispoliitikon ja hänen lastensa yksityisasioilla julkisuudessa tavalla, joka ei kuulu millään tulkinnalla asiallisen käyttäytymisen lähimaillekaan. Ja nyt sitten jaamme lähikauppa Siwalta jäänyttä markkinointimateriaalia ja kuvittelemme sen toimivan. Toivottavasti minä olen täydellisen väärässä ja tämä kaikki näyttääkin ulospäin oikein hyvältä…

27 kommenttia artikkeliin “Hämeenlinnasta Suomen uusi Siwa?”
  1. avatar Heikki Koskela sanoo:

    Moro Susa!
    Minä rakentaisin brändin Hämeen Linnan varaan. Linna sitä, Linna tätä.
    Toivoin Goodmanin molempiin päihin linnamaisia muotoja muistuttamaan autoilijoita Suomen yhdestä kolmesta Linnasta.
    No, konsultit päättävät, hallitus siunaa. T. Hessu K.

    • avatar Seppo sanoo:

      Ennenvanhaan Hämeenlinna tunnettiin mm. Aulangosta, poikalyseostaan koulukaupunkina ja varuskuntakaupunkina.
      Tunnettuja olivat myös lyseon ”pojat” Eino Leino, Sibelius, Paasikivi,Veijalainen,Hyttinen,Vexi Salmi ja Irwin, jonka varaan uusi kauppakeskus on brändätty. Goodmanin kukkakaupan vaan olisi pitänyt olla ilman muuta *Rentun Ruusu*! Vai pitiköhän kukkakauppias sitä jo kuluneena brändinä? Myyntiin se olisi hyvinkin voinut purra.
      Juuri tuo mainitsemasi Hämeen Linna tai Hattelmalan harju, Ahvenisto ja Vanajavesi sopisivat niinikään brändin pohjaksi!

    • avatar Seppo Rehunen sanoo:

      Tuen vahvasti Heikin ajatusta Linnan profiilista Goodmanin isojen julkisivujen hyödyntämisessä. Ja vaikka Kauppakeskuksen nimi tuleekin Irwiniltä, tekisi myös Sibeliuksen näkyminen moottoritielle kaupungin imagolle hyvää.

    • avatar Susanna sanoo:

      Töissä juttelin asiasta muutaman henkilön kanssa, eikä linna innostanut heitä. Kiinnostavaa olisi tietää, mitä täällä asumattomat tai tänne hiljattain muuttaneet pitävät meidän vetovoimatekijöinämme.

  2. avatar Erkki Strömberg sanoo:

    ”Yllättävän lähellä” oli kai järjen loppu!
    Onko moisesta moskasta todella maksettu? Kuka niin on päättänyt? Kuka vastaa?
    Tulihan edellisestäkin ”Hyvä arki asuu Hämeenlinnassa” motto jota henkilökunta toisteli kun aina vaan alakertaa kiristettiin kovempaan työnsuoritukseen. Se oli sitä ”Hyvää arkea”, hyi helvetti!

  3. avatar Kari Ilkkala sanoo:

    Iltaa,

    hallitus pääsi ensimmäistä kertaa askartelemaan melko pitkälle pureskellun konseptin kanssa viime maanantaina 24.11. ryhmätyön merkeissä. Tiedä oliko enempää vaikutusta kuin kermakakulla tavarajunaan…

    Hallituksen tärkein tehtävä on kuitenkin tuottaa substanssi, jota ilman ei ole mitään brändiä, ainoastaan maine…

    • avatar Erkki Strömberg sanoo:

      Nytpä näyttää Ritaluoma ”panneen tuulemaan”. Centerin tornista on hettu eka sana uudelleenmaalattavaksi. S-kirjain korvataan F:llä. (Hesari uutisoi)
      Siinä sitä ”räntiä” tulloo!

    • avatar Susanna sanoo:

      Maine kiirii nyt jo kauas…

      Tässä vaiheessa ryhmätyön tarkoituksena ei tainnut olla vaikuttaakaan enää mihinkään, julkisuus kolisi ilmoille melkein saman tien ryhmiksenne jälkeen. Vaan pääsitte osallistumaan 😉

  4. avatar Seppo sanoo:

    Miksi minun kommenttini odottaa hyväksyntää vaikka jälkeenpäin tulleet näkyy heti? Poistakaa jos ei kelpaa!

    • Anteeksi Seppo, etten ole riittävän ahkera. Vuosien kokemus osoittaa, että kommentteihin pitää laittaa jokin suodatus. Minun blogissani suodatus on sellainen, että kun kerran on läpäissyt kommentoinnin esikatselun, seuraavilla kerroilla erillistä hyväksyntää ei tarvita. Hyväksymisprosessi ei ole henkilökohtaista, mutta kovin kirjavan palautteen johdosta perin tarpeellista yleisellä tasolla.

      Pahoittelen viivästystä.

      Yst. Susanna

      • avatar Seppo sanoo:

        Kiitos Susanna tiedosta! Nyt tiedän blokisi toimintatavan etten enään turhaan hätäile, vaikka olenhan toisaalta kyllä ihan *perushämäläinen* ja ”Yllättävän lähellä” 🙂 Miltä kuulostaa; Hattula – elämää varten, Kärkölä – maalla melkein kaupungissa, Saarijärvi – Ole. Elä. Nauti.?Joitakin entisiä kotikuntiani tässä mainitakseni.

        • avatar Susanna sanoo:

          Eikä sinun kommenttisi enää hyväksyntään menekään – se on tapana vain sillä ensimmäisellä kerralla. Jatkossa jos kommentin ilmestyminen viipyy, niin vika ei ole minun 😉

          Niin, osaavathan ne muutkin ;-(

  5. avatar Lauri Kivimäki sanoo:

    En ole koskaan nähnyt Hämeenlinnan seudulta todella vetävää, mielenkiinnon herättävää mainontaa. Takavuosina oli esite (en ole varma oliko nimeltään Hymyilevä Häme) joka oli mielestäni sekava kuin mikä ja varmasti kallis.

  6. avatar Antti Sulonen sanoo:

    Kovin on hataralla pohjalla ihmisen elämä, jos jonkin kaupungin mainoslauseiden perässä paikkakunnalle muuttaa. Sama koskee yrityksiä.

    Goodmaniin minulla ei ole vielä ollut tarvetta mennä, vaikka mainossloganeita siitäkin hikipäässä jotkin kyhäilevät.

    Eikös sitä mitenkään voisi hyödyntää, että Tunneli päättyy Hämeenlinnassa, kun siitä oikein liikennemerkeillä ilmoitetaan.

  7. avatar Susanna sanoo:

    Toisaalta Siwa-brändillä on myös etunsa: mainosbiisi on jo valmiina, samoin hyviä käsikirjoitushahmotelmia monista, monista tv-mainoksista. Ne voisi saada käyttöön halvalla? 😉

  8. avatar teppo turja sanoo:

    Kaupunki, joka ei tarvitse kiertotietä.

  9. avatar Erkki Strömberg sanoo:

    Brändin määrittelee Wikipedia tarkkaan. Sen voi sieltä halutessaan vilkaista.
    Lyhyesti se on tavarmerkin ympärille muodostunut positiivinen maine.
    Parhaimpia esimerkkejä on Tapolan mustamakkara. Sen ”rädiä” ei ole mainostoimistot kyhänneet se on tullut kovan työn kautta tuottamalla laatutavaraa kohtuuhintaan.
    Brändi siis muodostuu vaikkapa kaupungille sen tekemisten mukaa. On epätoivoista rimpuilemista totuutta vastaa ja suorastaan valehtelua jos brändiksi yritetään ajaa sellaista jota emme ole.
    Mitä siis olemme?
    Viimeaikaisten kokemusten ja julkisuuden mukaan olemme Suomen Hölmölä!
    SCC-sekoilu ja viimeiseen saakka uskominen satuihin sekä tunnetuksi tulemme kaupunkina jonka ”kerho” maksaa valmentajalleen palkkaa vaikka tämä on erotettu kyvyttömänä tekemään työtään. Asian ”kruunaa” jotta hänen vaimonsa patistaa ”kolmatta sektoria talkoisiin” putsaamaan jäätä kiekonpeluuta varten.
    Hienoja linnoja ostetaan vain jotta saadaan maksaa siitä että joku tekee niillä bisnestä itselleen.
    Siinä sitä ”räntiä” Hämeenlinnalle kylliksi, luetteloa voisi jatkaa loputtomiin.
    Asiahan on niin jotta ”hyvä kello kauas kuuluu huono vielä kauemmas”

    • avatar Heikki Koskela sanoo:

      Moro Erkki!
      Vanha vitsi!
      Konjakki on maailman vanhimpia brändejä!
      T. Hessu K.

  10. avatar Erkki Strömberg sanoo:

    Kyl Heikki lammilaisel sahil ol hyvä ränti ennekus Kiäriäinen pilas sen!
    Mut ei hätiä, on viel jälel muutama kunnon navettasahin tekijä, ei vua passoo näe ylleesesti kertoo missä!
    Räntiä on kahelaesta ko tuuriakkii, Hämmeenlinnal on olluna vuan emämpi sitä huonoo ja iha ite-aaheutettua.

  11. avatar Antti Sulonen sanoo:

    Tuossa Erkki haukkuu täysin väärää puuta.

    Kääräinen on enmmän tuonut esille lammilaista sahtia, kuin pilannut sen mainetta.

    Lammilaista sahtia ei ole milloinkaan navetassa tehty.

  12. avatar Erkki Strömberg sanoo:

    Antti:
    Missäpä se muuripata muualla kuin navetan karjakeittiössä, sen tähe sitä sanotaan navettasahiks!

  13. avatar Antti Sulonen sanoo:

    Karjakeittiö onkin eri asia kuin navetta ja navettasahti on jonkun muun nimitys kuin syntyperältään lammilaisen.

    Harvassa paikassa osataan edes juoda sahtia nykyään, kuten sitä ennen lammilaisittain nautittiin.

  14. avatar Erkki Strömberg sanoo:

    Antille selvennykseksi!

    ”Navettasahti” nimitys on syntynyt sen jälkeen kun muutamat yrityksen sai oikeuden valmistaa sahtia myyntiin.

    Se on syntynyt alueilla jossa näitä ns. laillisia panimoita on erottamaan aidon alkuperäisen sahdin teollisista litkuista.
    Olet kai Antti niitä maistanut ja eron huomannut.

  15. avatar Antti Sulonen sanoo:

    Brändistä puheen ollen, sahti on eräänlainen brändi.

    Aikoinaan mm Lammi tunnettiin jonkin verran sahdista, ei tosin maanlaajuisesti eikä varsinkaan kansainvälisesti.

    Hämeenlinna valitsi joksikin juhlavuosioluekseen jonkin ulkopaikkakunnan juoman. Tuossa yhteydessä Hämeenlinna olisi voinut hyvinkin käyttää Lammin Sahdin (Kääriäinen) sahtia, joka nykyisin on osa Hämeenlinnaa, ainakin veronmaksajana.

    Lammin Sahdin sahti on nautintakelpoista eikä mitään litkua, kuten Erkki antaa ymmärtää.

    Lammilla tehtyjä sahteja on satoja eri makuja, jokainen tekijä tekee eri makuista tuotetta ja jokaisella tekijällä tuppaa maku vaihtelemaan eri erien välillä.

    Nimitys navettasahti on aitoa lammilaista loukkaava.

  16. avatar Erkki Strömberg sanoo:

    Kun muutin lähes parikymmetä vuotta sitten Lammille minua neuvottiin hakemaan navettasahtia jotten erehtyisi ns. viralliseen Lammin sahtiin. Olen toki sitäkin juonut, juovathan jotkut vettäkin.
    Kuten Antti sanoit makuja on monia ja maku on kulloinkin maistajan suussa.
    Kyllä se Kääriäisen sahti Hämeenlinnan herroille aivan hyvin kelpaa ei net hyväst mittää tiijä!

  17. avatar Erkki Strömberg sanoo:

    En ole aivan varma, oliko tämä Lammin Sahdin tuotantotila entinen navetta.
    Jokin vanha rakennus se kumminkin on.
    Paree tietävät korjatkoon!

  18. avatar Erkki Strömberg sanoo:

    Tapasin tänään Sirpan, en sitä Arttu Wiskarin Sirpaa vaan Sirpa Koon!
    Lammin Sahti tehdään entisessä navetassa. Toivottavasti tämä tieto ei laske Pekan-puodin myytilukuja. On sitä senverran saneerattu jot ei siellä lehmänpaska haise eikä tartu tuotteeseen.

Jätä kommentti

css.php