Aurinko laskee ja katuvaloja ei vain näy…

Aurinko laskee Hämeenlinnassa kello 15:15. Kello 15:45 on jo tumman hämärää. Kaupungin toinen päivittäinen ’ruuhka’ on meneillään eikä yksikään katuvalo pala. Vastaantulevien autojen valot häikäisevät enemmän kuin mihin jalankulkijoiden heijastimet pystyvät. Heidän näkemisensä on melkein mahdotonta. Katuvalot syttyvät vasta kello 15:56.  Vielä kestää hetken, ennenkuin valot valaisevat niin paljon, että heijastimellisen jalankulkijan saattaa erottaa.

Tässäkö kaupunki säästää? Puoli tuntia aikaisemmin sytytetyt katuvalot olisivat investointi liikenneturvallisuuteen – eikä maksaisi paljon. Miksi tässä säästetään?

19 kommenttia artikkeliin “Aurinko laskee ja katuvaloja ei vain näy…”
  1. avatar Erkki Strömberg sanoo:

    Hyvä huomio Susanna!
    Liikennevalot sentään palavat punaisella läpi yön. Aivan turhaan kun liikennettäkään ei ole.
    Valot kyllä palavat Lammin Hakkalan urheilukentällä ilmeisesti läpi yön, miksiköhän.
    Jäätä ei ole ja kukapa siellä kuran keskellä mitään tekisi, mutta onhan hiehoa kun valot palaa!
    Lamminraitilta Lammilla on lähes neljännes katuvaloista pimeenä, lieneeköhän asialla tämä meittin ”valofirma”.
    Palkkakuluista vastaa johtaja, työn tekemiseen siitä ei riitä!

    • avatar Susanna sanoo:

      Aamukuuden jälkeen punaisissa liikennevaloissa on kummallista jonottaa – valojen toistensa jälkeen. Risteävää liikennettä ei näy missään, mutta odottaa täytyy 😉 Näin meillä Hämeessä. Pitäähän niitä liikennevaloja käytellä, kun ovat kerran olemassa 😉

  2. avatar Lauri Kivimäki sanoo:

    Alkisyksystä meilläpäin katuvalot paloivat miten sattui. Neljännen soittokerran (Hämeenlinnan Valoon) taisivat tulla kuntoon. Tosin taisin jo sillä kertaa epäillä porukan ammattitaitoa.

  3. avatar Antti Sulonen sanoo:

    Lienen ainoa ihminen maailmassa, joka nauttii Suomen luonnontilaisesta valaistuksesta. Mielestäni on hienoa aikaa myös nämä syysajan hämärät, jos ei varsin ihan kaikkein hienointa aikaa, vaikea sanoa.
    Kaikenlaiset katu-, mainos- ja jouluvalot ärsyttävät. Miksi ihminen on niin tyhmä, ettei se osaa hyödyntää luonnon sille antamaa näköalaa? Tähtitaivas, kuutamoillat, tai pilviverhoon peittynyt syysaika, nuo vain esimerkkinä.
    On ihmisiä, jotka kertovat kliseisesti rakastavansa luontoa yli kaiken, seuraavassa lauseessa he kuitenkin valittavat kaamosta, vaikka eivät kaamoksesta mitään tiedä, joka on osa luontoa. Mitä tuolla luonnon rakastamisella lienevät tarkoittavansa?
    On ihmisiä, jotka ovat huolissaan ilmastonmuutoksesta, mutta seuraavassa lauseessa ovat vaatimassa luontoa rasittavia toimenpiteitä esim. valaistuksen suhteen nähdäkseen eteensä.
    On hienoa mennä aamuhämärissä risumetsälle ennen päivänvaloa, tehdä metsässä päivänvalon aikana töitä ja palata iltahämärissä auringonlaskun jälkeen, joko lämpöiseen tai lämmitettävään tupaan. Katuvaloista valittajat eivät ole tuota kokeneet, eivätkä sitä koskaan koe. Mainitsen viellä, että kyseessä on äärettömän halpa huvi eikä rasita suunnattomasti ilmaston kehitystä.

    • avatar Susanna sanoo:

      Suomen luonnontilainen valaistus vaihtelee kovasti vuoden aikana. Useimmiten minäkin pidän siitä 🙂 Vaikka Hämeenlinna onkin pääkaupunkiin verrattuna maalaiskylä, pitää meidän harvoilla vilkkaasti liikennöidyillä kaduillamme olla turvallista. Hämärällä ja pimeällä turvallisuuteen tarvitaan valoa – muutakin kuin niiden vastaantulevien autojen häikivät valot…

      Kaamoksesta puheenollen tyttäreni nauraa minulle, jos puhun kaamoksesta Hämeessä. Heillä Lapissa kaamos on ihan eri juttu – sitäkään ei ymmärrä, jos siellä ei ole oikeaan aikaan käynyt. Vaan totta puhuen kaamos ja pimeä vuodenaika aiheuttaa tutkitusti väsymystä ja jopa masennusta osalle ihmisistä. Se ei ole enää tahdosta eikä asenteesta riippuva juttu. Siihen ei auta kuin lisävalo.

      • avatar Antti Sulonen sanoo:

        Susanna.
        Tutkimustahan asiasta ei tietenkään ole, mutta oletko huomioinut, ette lisävalo saattaa aiheuttaa osalle ihmisistä terveydellistä haittaa. Kysymys on tietenkin eri ihmisryhmästä, joten tuolla osalla ei liene niin väliä. Keinovalaistus voi aiheuttaa esim. unettomuutta ja sitä kautta vedotaan hämärän aiheuttamaan väsymykseen ja masennukseen.
        Hämäräeläimille lisävalaistuksesta ainakin on haittaa, saattaa vaikuttaa jopa eineksen hankintaan. Kasvillisuudessa ihminen käyttää paljonkin valaistusta häiritsemään kasvin luonnollista kiertokulkua, miten siis luonnottomat lisävalot aiheuttavat kasvillisuudelle.

        • avatar Susanna sanoo:

          Led-valojen sinisen valosävyn silmiä vaurioittavasta vaikutuksesta on ymmärtääkseni tutkimustietoa. Ylen uutisissa siitä uutisoitiin mm. näin: http://yle.fi/uutiset/voiko_sinisen_valon_hurma_olla_silmien_turma/7802518

          Viime vuonna Vuoden tiedekynä -palkinto myönnettiin filosofian tohtori Jari Lyytimäelle ja filosofian maisteri Janne Rinteelle heidän kirjastaan Valon varjopuolet – Valosaaste ympäristöongelmana. (http://www.gaudeamus.fi/vuoden-tiedekyna-valon-varjopuolet-kirjalle/) Kirjan omalla sivulla kerrotaan näin: ” ihmisten viihtyvyyttä, terveyttä ja turvallisuutta voidaan parantaa turhasta tai häiritsevästä valonkäytöstä luopumalla ja valonkäyttöä tehostamalla.”

          Sitä paitsi mehän kaikki tiedämme, miten paljon vaikeampaa on nukkua hyvää ja täyttä yöunta valoisina kesäöinä kuin silloin, kun yöllä on oikeasti pimeää. Eli kovasti oikeassa olet 🙂

          Lisäksi olemme kovasti yksilöllisiä. Mikä sopii yhdelle, ei sovi toiselle. Mutta minun mielestäni vilkkaasti liikennöidyillä paikoilla vilkkaasti liikennöityinä aikoina valon hyöty on huomattavasti sen aiheuttamia haittoja suurempi.

    • avatar Lauri Kivimäki sanoo:

      En minäkään kesämökillä mitään katuvaloja kaipaa. Väljän rakentamisen takia sieltä löytyy maisemassa avaruutta, vuodenajasta riippumatta. Tällä tiheästi asutulla omakotialuella on tilanne toinen kun liikenteessä vielä ovat pimeät lenkkeilijät.

      • avatar Antti Sulonen sanoo:

        Niin kyllähän täällä keskustoissa niitä itsemurhapyörailijöitä on. Tänä aamunakin näin pari, nuori koulupoika keuli pyörällään täysin pimeänä keskellä tietä ja toiseen suuntaan lasketteli hyvinkin eläkeiässä oleva mummu. Kummallakaan ei minkäänlaista heijastavaa lippua puhumattakaan valoista.
        Yksi syy siihen miksi he noin ajelevat on yllätys yllätys katuvalaistus. He jotenkin näkevät, mutta heitä ei autoilija nää. Itse näin, koska olin jalkamiehenä ja olen tottunut kulkemaan hämärissä enkä pelkää ns. pimeää, luonnossahan ei pimeää olekaan.
        Ns. täysin pimeässä ainakin osa autoilijoista näkee paremmin auton valoilla kuin katuvaloilla, ilmeisesti siinäkin kuulun vähemmistöön.

        • avatar Susanna sanoo:

          Vähintään yhtä paljon tuollaista näkyvyyden harhaa jalankulkijoille aiheuttaa auringonlaskun jälkeinen hämärä. Jalankulkija näkee vielä hyvin eteensä, mutta autoilijoille tilanne on muiden autojen vastavaloissa vaikea…

          • avatar kuningasjätkä sanoo:

            Muista käyttää heijastinta… Turvaliivit olisivat vieläkin paremmat. Kun vielä tekstaa liivien rinnuksiin sanan politikko, niin saatpa nähdä että autoilijoiden nopeudet jopa laskevat kun luulevat että siinä onkin….se toinen p kirjaimella alkava kyseessä..

  4. avatar Erkki Strömberg sanoo:

    Hyvä Susanna!
    Yleensä immeiset kulkevat näinä aikoina juuri siinä hämärässä oli aamu tai ilta. Mennään töihin ja tullaan, mennään kauppaan ja harastuksiin, jotkut jopa politikointiin. Siellä missä on kunnallistekniikka sillä tasolla jotta on laitettu katuvalot täytyisi kai niiden palvella käyttäjäänsä, eli paikalla asuvia immeisiä. Miksi ne sitten ovat pimeenä, joko kauttaaltaan tai sitten lamppu sieltä ja täältä. Luulisi kesän aikaan olevan aikaa korjata sammuneet lamput.
    Sitä vaan tässä keskustelussa ihmettelen jotta ne jotka ei siedä keinovalaistusta sitten tulevat asumaan katuvalojen piiriin. Onhan sitä lääniä mennä sinne jossa ei lamput loista, kuu vaan kumottaa ja tähdet loistaa.

    • Jos autoilija ei näe ajella ilman katuvalaistusta, niin luovuttakoon ajokorttinsa poikkeen. Täällä maaseudulla missä kuu kuumottaa ja tähdet tuikkii, on pakko pärjätä pimeässä ja vastaantulijoidenkin ristivalossa pimeällä.
      Mikäs siellä kaupunkialueilla olis ajella vaikka dösällä, mutta kun ei maalla kulje niitäkään kuin kahdesti vrk. aamu kahdeksalta ja ilta neljältä…junista nyt puhumattakaan.

      Hämäräsokeudesta kärsiviä lienee paljon kerääntynyt kaupunkialueille..

      Toisaalta sähkö on kallista, ei sitä tarvitsisi niin hirvittävästi käyttää turhaan valaisemiseen ainakin katuvalaistuksen voisi vaihtaa led-valoiksi jotka eivät kuluta niin paljon sähköä..

  5. avatar Harri sanoo:

    Löytyy aina vapaaehtoisia Suomen parhaaksi kuskiksi, joilla on liki röntgenkatse.
    Onhan tuolla aika synkkä keli nykytalvisin.
    Kyllä se vaan niin on, että siellä, missä paljon lapsia ja muita jalankulkijoita liikkuu (kun ei ne heijastimet pysy mukana ja maa on märkä) on syytä olla myös kunnolliset katuvalot.
    Sähköä voidaan sitten säästää vaikka Lahden seudun pienten kuntien sähkölämmitteisissä taloissa, koska eihän se ole mies eikä mikään, joka ei kylmää kestä.

  6. avatar Lauri Kivimäki sanoo:

    Ajaa niitä näkörajotteisia päivälläkin. Vaikuttaa, että nopeusrajoitusmerkit on tehty liian pienillä numeroilla. Täällä taajamassa ei automerkillä ole väliä. Valtatiellä näkökyky on erityisen huono Audi, Bemari ja katumaasturikuskeilla.

    • avatar kuningasjätkä sanoo:

      No onneksi mulla on mersu, joka on katsastettu katsastuskuvio oyllä Hämeenlinnan Kantolassa. No eihän se ole alkujaankaan ollut katsastuskunnossa, eikä sitä huomattu edes katsastuksessa, mutta kuitenkin , hyväksyttiin kaikkine vikoineen liikenteeseen kelpaavaksi. Toisaalta minähän sitä autoa ajan, joten mitäpä siitä että kun katsastusmiehelle sattui sellainen maanantaipäivämoka, että päästi hyväveliautokauppiaan myyntiajoneuvon viallisena läpi, kunhan kuski osaa asiansa.

      Seuraava katsastus tapahtuu paremmassa paikassa, jolloin tärkein kriteeri on se että ajoneuvo on liikenneturvallisuusmääräykset täyttävä, eikä se että kunhan on leimaa lapuissa.

      Mutta te joille se on yhden tekevää, onko ajelu turvallista niin sinne vaan Kantolaan!

      Ihan kaikki pska pääsee läpi, kunhan vaan on hyvävelisopparit kunnossa….

      No älkääpä peljätkö.. autoni on kunnossa koska välitän itse omastakin ajoturvallisuudestani. Tottakai silloin laitan senkuntoon myös.. Sitäpaitsi aika harvoin liikuskelen Hämeenlinna-Riihimäki sektorilla. Viimeksi Riihimäen Autocentterillä kun ostin tään pskan.. toista kertaa en tule.

Jätä kommentti

css.php