VR karsii asiakaspalvelusta ja Hämeenlinnasta

VR lopettaa mm. Hämeenlinnan lipunmyynnin tammikuun alussa. Näinhän se uutisoitiin. Lipunmyynti on kuulemma siirtynyt yhä enemmän nettiin, joten aseman lipunmyynti ei kannata. Olisiko lipunmyynnin siirtymiseen nettiin vaikuttanut VR:n aikasempi päätös supistaa lipunmyynnin aukioloaikoja, jonka tuloksena lipunmyynti ei ollut enää arkisin työssä käyvän tavoitettavissa? Mistäs sitä sitten muualta lippunsa ostaa kuin netistä?

Lipunmyynti ei ollut kuitenkaan ainoa VR:n henkilöstön tehtävä Hämeenlinnassa. Lipunmyyjät olivat VR:n asiakaspalvelijoita ja kovasti tärkeitä sellaisia. Puhelimitse tai netin kautta asiakaspalvelun tavoittaminen on hidasta, vaikeaa ja melkein mahdotonta. Tätä väitän henkilökohtaisen, pitkäaikaisen kokemukseni pohjalta.

VR lupaa alentaa hintoja lipunmyynnin supistamisen avulla. Siis alentaa hintoja ja supistaa palvelua. Kanta-asiakkaita VR ’hellii’ Veturi-ohjelmalla. Veturi-asiakkaat saavat vuoden mittaan etuja. Kuten nyt vuoden vaihteessa edullisia hintoja kertalipuille. Kahden päivän lippuja metsästäneenä sain todeta, ettei Hämeenlinna- Helsinki -matkalle ollut mitään alennuksia. Menomatkalle (toiselle päivistä) päädyin ostamaan Tampere-Helsinki -lipun. Se maksoi vain 10 euroa. Hämeenlinna-Helsinki -lippu olisi maksanut yli 20 euroa. Helsingistä Hämeenlinnaan ei löytynytkään kohtuullisia paluutarjouksia. Tarjoukset matkalla Helsinki-Tampere olivat pendolinoille, jotka eivät enää pysähdy Hämeenlinnassa. Ostin siis yli 20 euroa maksaneen lipun 10 euron Helsinki-Tampere -lipun tilalle.

Jos jotain hyvää sanottavaa löytyy VR:stä ja sen Veturi-ohjelmasta, se on 20 euron etuseteli, jonka sain (luullakseni) tuhansien eurojen ostoista vuoden 2015 aikana. Ironista kyllä, etuseteliä EI voi käyttää netin kautta, vaan se on lunastettava asiakaspalvelun tai lipunmyynnin kautta. Lipunmyynti lopetetaan tämän vuoden alussa paitsi Hämeenlinnassa myös Pasilassa, joka on minun päätepysäkkini Helsingissä. Mahdollisuuteni käyttää etusetelini jäävät R-kioskien ja VR:n puhelinpalvelujen varaan. Ei kuulosta hyvältä…

Hämeenlinnan kunnallispoliitikot voisivat lobata enemmän VR:n suuntaan junaliikenteen sujumiseksi. Palvelu ja liikennöinti on vähentynyt tyrmäävän paljon viimeisen 5-10 vuoden aikana. Se ei tue Hämeenlinna ”kasvustrategiaa” ollenkaan.

6 kommenttia artikkeliin “VR karsii asiakaspalvelusta ja Hämeenlinnasta”
  1. avatar Ismo Soukola sanoo:

    Palvelujen karsiutumisen kierre olisi pysäytettävissä Hämeenlinnan osalta ainoastaan pendelöivän asukasmäärän kasvulla, mutta kaupungilla ei liene kuitenkaan sellaista vetovoimaa, mikä estäisi Hämeenlinnaa jäämästä pendelöijien palvelussa esim. Riihimäen varjoon.

    Eduskunnan valtiovarainvaliokunnan liikennejaostossa pääsin luomaan suhteellisen hyvät suhteet pääjohtaja Mikael Aroon. Keskustelimme useaan otteeseen mm. HHT-akselista, rataliikenteen merkistyksestä siinä kuviossa ja Hämeenlinnan asema-alueen kehitysnäkymistä.

    Vaikuttamisen mahdollisuudet jäivät nyt hieman kesken itsestä riippumattomista syistä. Kunnallispoliitikkojen lobbausmahdollisuuksiin ei isoja odotusarvoja parane laitella.

    • avatar Susanna sanoo:

      Anteeksi myöhäinen vastaamiseni – valokuvausprojekti on vienyt ajan tajun 😉

      Riihimäkin on VR:n asiakaspalvelun suhteen samassa junassa kuin Hämeenlinnakin. Asiakaspalvelu ( ei kun lipunmyynti…) on lopetettu tämän vuoden alkupuolella.

      Luulisi jotakuta paikallispoliitikkoa kiinnostavan tarttumisen tähän asiaan…

  2. avatar Lauri Kivimäki sanoo:

    Ajatteli mielessäni, että Varikonniemen asuntoalue tulisi olemaan ihanteellinen asuinpaikka ns pendeliöille. VR Vesittää tämänkin ajatuksen. Vuosia VR on ilmoittanut kuinka uudet tilatut junat ovat pakkas- ja lumivarmoja. Mitä tänäkin talvena pakkasten tultua junavuoroja peruutettiin ja myöhästelivät. Nyt jo etukäteen varoitetaan supistuksista lumisateiden takia. Onko VR:llä vastuullista hallitusta olleenkaan. Eikö valtion omistajanohjaus pysty puuttumaan kyvyttömyyteen, ilmeisesti ei. Kohta voi lopettaa koko laitoksen. Asuin 50,60,70 luvuilla aivan aseman kupeessa, junat kulkivat (eivät tosin kahtasataa), miehet pitivät vaihteet puhtaina ja lipunmyynti oli auki 6-21. Turengissa. VR panostaa palveluun, tämä on nykyaikaa, todella.

    • avatar Susanna sanoo:

      VR panostaa mihin haluaa. Ja me asiakkaat turvaudumme sen palveluihin, jos muu ei auta…

  3. avatar Antti Sulonen sanoo:

    En osaa sanoa ovatko Matti ja Liisa huolissaan VR:n kehityksestä. Tässä kuitenkin heidän ensikuulemansa ennen näkemättömästä palvelusta ””aivan lähitse Lapinlahden kirkon” ja jolla ennättää vaikka Ranskaan viidessä päivässä.”
    Ei taida pentoliinot enää ottaa matkustajia Lapinlahden kirkolta, sellaista se on kehitys.

    • avatar Susanna sanoo:

      Vaan pendolinolla pääsee edullisesti tarjouskampanjoiden aikaan. (Mitä siitä, jos eivät pysähdy missään ;-))

Jätä kommentti

css.php