Käyttäytyminen luo käyttäytymistä

Otsikon lause on luottoprojektivalmentajamme koulutusmateriaalista ja olen ominut sitä kovasti omaan käyttööni. Se tarkoittaa vähän samaa kuin: niin metsä vastaa kuin sinne huutaa.

Mikään ei tietenkään ole niin yksikertaista, kuin joillakin motoilla halutaan ilmentää. Mutta paljon perää tässäkin väittämässä on. Jos haistattelee ja haastaa riitaa koko ajan, alkaa aika pian saada vastineeksi samansävyistä palautetta. Positiivinen ja ystävällinen toiminta ei aina herätä vastaavasti hurmaavaa vastakaikua, muttei myöskään laajan rintaman aggressioita.

On helppo oikeuttaa oma käyttäytymisensä tuolla samalla metodilla (toi aloitti… käyttäytyminen luo käyttäytymistä), mutta vastuu omasta käyttäytymisestä on aikuisella aina kuitenkin ihan itsellään. Provosoiminen luo provosoitumista ja kiihkoilu lisäkiihkoilua.

Jokaisella on oikeus olla välillä ärsyyntynyt ja on ihan ok välillä myös käyttäytyä sen mukaisesti. Mutta vain ’oikeutettuna’ vastauksena vihapuhetta muistuttavan oksennuksen jakamista eetteriin ei voi millään pitää eettisesti kestävänä toimena.  Vaikkei se laitonta olekaan.

Hämeenlinnan poliittiset päättäjät ovat eri mieltä vastakkainasettelun alkamisen alkupisteestä. Kok-dem-leirin mukaan vastakkainasettelu alkoi viimeisimmistä kunnallisvaaleista. Pro-koalitiota edustavien poliitikkojen mielestä vastakkainasettelua on kestänyt jo kauan. Kun vanha toimintatapa ei heidän kannaltaan toiminut, oli pakko vihdoin kokeilla jotain erilaista, hieman vahvempaa. Poliittisilla toimijoilla on siten myös toisistaan poikkeava käsitys siitä, kuka aloitti haitallisen käyttäytymisen ja kenen käyttäytyminen on vain tulosta toisen osapuolen toiminnasta.

Teoriassa tästä voitaisiin päästä eteenpäin kuuntelemalla ja keskustelemalla. Aggressiivinen ja kiihtynyt ihminen on kuitenkin huono kuuntelemaan. Kuuntelemisen ilmapiiriä ei ole lähelläkään. Ja jos odotetaan, että nuo toiset muuttavat käyttäytymistään ensin, saamme odottaa loputtomiin. Olemme huonoja huomaamaan ja ymmärtämään vastapuolen käyttäytymisen hyviä muutoksia. Mutta lopettamalla vihaisen puheen autamme yhteisen sävelen löytymistä jo paljon.

Millaista käyttäytymistä sinä haluaisit kaupunkimme päättäjiltä?

3 kommenttia artikkeliin “Käyttäytyminen luo käyttäytymistä”
  1. avatar Sari Rautio sanoo:

    Hieno kirjoitus. Olen ihan samaa mieltä, niin metsä vastaa kuin sinne huudetaan.
    Yritetään siis joka päivä toimia paremmin ja kultaista sääntöä noudattaen.

    Sari

  2. avatar Antti Sulonen sanoo:

    Minun puolestani kaupungin päättäjät saavat tapella mielipiteistään, vaikka kuinka paljon, ei häiritse.
    Ihmeelliseltä vaikuttaa se, kun yksi tuo epäkohdan esille, niin toinen ei tuo korjausta tuohon epäkohtaan, vaan rupeaa moittimaan toista valehtelijaksi.
    Kari Ilkkala on tuonut hyvinkin selkeästi esim. kaupungin pysäköintilaitoksen taloudellisen tilan esille. Siitä huolimatta häntä syytetään vaikkapa valehtelusta, mutta ei tuoda samalla esille mikä se pysäköintilaitoksen todellinen tilanne on. Ilkkalan esille tuomissa laskelmissa ei pysäköintilaitos pysty kertakaikkiaan selviytymään velvoitteistaan, kai vastapuolella on toisensuuntaiset laskelmat, kun hyväksyvät demokraattisesti lainajärjestelyt ko. laitokselle. Vai onko se omillaan toimiva osakeyhtiö. ja onko siinä osakeyhtiössä hallituksen jäsentä, joka toimisi pienosakkeen omistajan etuja ajaen.
    Vastakkainasettelun alkuajankohdasta ei kannata kiistellä, muuta kuin kahvipöytäkeskusteluissa, samassa yhteydessä missä päivitellään ainaista vesisadetta ja pakkasta.
    Olemme onnellisessa asemassa, kun Hämeenlinnan ”päättäjät” eivät kykene säihin vaikuttamaan, ainakaan lyhyellä aikavälillä.

Jätä kommentti

css.php