Anna VR:lle palautetta

Koska meidän perheessämme on tänä kesänä ollut kaksi junalla Helsingissä töissä käyjää, päädyin kesän aikana antamaan kahdesti VR:lle palautetta kirjallisesti. Ensimmäisellä kerralla en pyytänyt yhteydenottoa ja vastausta, mutta toisella kerralla halusin myös vastineen.

Junien jatkuvat myöhästelyt ja Hämeenlinnassa pysähtyvien junavuorojen vähennykset ovat vaikeuttaneet erityisesti epäsäännöllisempää työaikaa Helsingissä tehnyttä kesätyöntekijäämme. Ainakin kaksi viikkoa sitten lähetin VR:lle selkeäsanaista palautetta palvelujen heikosta tasosta. Tänään sain sitten vastauksen:

 

”Hei Susanna,

kiitos yhteydenotostasi koskien Hämeenlinnan aikatauluja 20.6.2016 jälkeen.

Pahoittelen, että olet joutunut pettymään palveluumme.

Asiakkaat ovat toivoneet meiltä nopeampia yhteyksiä ja Helsinki-Tampere-reitin nopeutukset palvelevat paitsi isoa asiakasjoukkoa Helsingin ja Tampereen välillä, myös mahdollistavat nopeammat yhteydet Tampereelta pohjoiseen eli Seinäjoelle, Vaasaan ja Ouluun. Leikkaukset on pyritty kohdistamaan vähemmän käytetyille vuoroille, mutta käyttäjilleen nekin ovat olleet luonnollisesti erittäin tärkeitä.

Tarjontaa on harvennettu keskipäivästä ja illasta, jolloin matkustajiakin on vähemmän. Yhteensä Hämeenlinnassa pysähtyy jatkossa 22 kaukoliikennejunaa sekä 14 taajamajunaa päivässä Vertailun vuoksi Helsingin ja Turun välillä on päivittäin 28 vuoroa.

Tämän hetkiset aikataulut on voimassa 10.12.2016 asti. Siihen asti on nykyliikenne. Nyt käydään keskusteluja siitä, millainen junaliikenne Suomessa on 10.12. jälkeen. Aikatauluista saadut palautteet välittyvät tiedoksi myös aikataulusuunnitteluumme.

Toivottavasti jatkossa voit olla tyytyväinen palveluumme.

Ystävällisin terveisin… ”

 

Hieman täsmennystä VR:n vastaukseen:

Hämeenlinnasta Helsinkiin arkisin kulkevista junista hitain (InterCity 274) kulkee matkaa peräti 1 tunnin ja 51 minuuttia! Helsingistä Hämeenlinnaan arkisin kulkevista junista hitaimmat (InterCity 865 ja InterCity 273) taivaltavat matkaa jopa 1 tunnin ja 54 minuuttia! Se niistä nopeista kaukoliikenteen junista…

Lisäksi junavuorojen välissä on entiseen tunnin väliaikaan nähden pitkiä junattomia taukoja. Esimerkiksi illalla kannattaa ehtiä klo 19:06 junaan, sillä seuraava noin tunnissa matkan taittava junavuoro ilman välivaihtoja lähtee vasta klo 21:52. Ja tuohan on juuri se juna (InterCity 273), jolla matkaan kuluu maksimimäärä aikaa. Kannattaa mieluummin odottaa vielä vähän ja lähteä vasta klo 22:06, jolla matkasta selviää taas reilussa tunnissa, ilman vaihtoja. Klo 19:42 ehtii tosin vielä R-junaan, josta pääsee Riihimäellä vaihtamaan taajamajunaan…

Ja sitten vielä samat ongelmat akselilla Hämeenlinna-Tampere.

 

Päättelimme kuitenkin junassa junakaverin kanssa vastausta lukiessamme, että kyseessä lienee vakiovastaus Hämeenlinnalaisille palautteen antajille. Toiveikkuutta herätti tuo lopun lause, missä luvattiin aikatauluista saatujen palautteiden välittyvän tiedoksi aikataulusuunnitteluun.

Yksi tai kaksi annettua palautetta ei vaikuta vielä mihinkään, mutta isommassa ryhmässä on jo voimaa. Jos haluat kantaa kortesi kekoon ja huomauttaa VR:ää, että entiset junapysähdykset täytyy saada takaisin ja pian, klikkaa itsesi VR:n palautesivulle (klik) ja kirjoita muutama asiallinen rivi kaupunkimme puolesta.

Kiitos jo etukäteen!

9 kommenttia artikkeliin “Anna VR:lle palautetta”
  1. avatar Erkki Strömberg sanoo:

    Kaupunkimme valtuuston puheenjohtaja Iisakki kiemunki on some-käytöksellään turmellut kaikki järkevät hämeenlinnalaisten pyrkimykset aikataulumuutoksiin joulukuussa.
    Toivottavasti immeiset ottaisivat tämän huomioon vaikka kuntavaalit ovatkin vasta keväällä ja VR on todennäköiseti vielä vähän lisää karsinut ”turhia pysähdyksiä” Hämeenlinnas.
    Iisakki on perseestä!

  2. avatar Tapsa sanoo:

    Niin todellakin, meidän valtuustojohtajamme ilmoitti ensin VR:n olevan perseestä ja vieläpä surkea firma ja sitten kirmasi neuvotteluihin VR:n kanssa. Kyllä nyt varmasti näin miehekkään ja aikuismaisen alustuksen jälkeen VR lisää taas vuorojaan Hämeenlinnassa

  3. avatar Tuula Huurresalo sanoo:

    Vakiovastaus saamasi palaute on. Sain itse samanlaisen. Olen yrittäjä ja opiskelija, jonka olisi päästävä liikkumaan sujuvasti Hämeenlinnan ja Helsingin välillä myös päivällä. Priorisoimalla toisten kaupunkien asiakkaat hämeenlinnalaisia tärkeämmiksi asiakasryhmiksi VR kertoo, ettemme ole sille palvelun arvoinen asiakasryhmä. Ensimmäinen matka OnniBussiin on jo varattuna.

    • Ymmärrän sinua täysin.
      Palautetta jaksavat toivottavasti meidän lisäksemme antaa moni muukin. Silloin sillä voi olla merkitystä.

      Iso ja korkea hatun nosto sinulle, että olet jättänyt Vr:lle palautetta! Jos ei yritä, ei voi vaikuttaa.

  4. avatar Lauri Kivimäki sanoo:

    Ei kaikki ole Kiemungin vikaa (vaikka en miehen tyylistä pidäkkään). Eiköhän VR: strategia tule esille vastauksessa Susannalle sen ensimmäisessä kappaleessa. Nopeuttaa tiettyjen matkustajaryhmien pääsyä Helsingistä Tampereelle ja siitä edelleen. Siinä 2 min pysähtyminen Hämeenlinnassa on katastrofi. Eräässä ohjelmassa aikanaan kerrottiin, että VR haluaa oikaista rataa (oliko Toijalassa), jotta voidaan ajaa muutama kilometri nopeutta alentamatta. Se että sivussa meni muutama omakotitalo ei yhtiölle merkinnyt mitään. VR:n mainontakin korostaa nykyään tätä nopeutta, tosin enemmän kuin hieman yliampuvasti. Ymmärrän hyvin jatkuvasti junaa käyttävien harmituksen.

  5. avatar Tapsa sanoo:

    Ei varmasti ihan kaikki olekaan Kiemungin syytä, mutta se lienee selvää ettei alapää- jutuilla neuvotteluita VR:n kanssa ainakaan edistetä.

  6. avatar Erkki Strömberg sanoo:

    VR lienee sisäisen muutoksen kourissa.
    Nykyinen johtaja joka on hankkinut kannuksensa Tanskassa olutpanimon johdossa on lähdössä pois hommastaan johon hän oli epäpätevä. Tämä on sisäpiirin tietoa, veljenpoikani oli suoraan hänen alaisenaan joku vuosi sitten. Hän ei jäänyt virmaan ”hakkaanaan päätään mäntyyn” huomattuaan johtajan ulkoaohjattuvuuden.
    Kaljapurkkien kilinä on aivan muuta kuin kiskojen kolke!
    Uuden johtajan myötä VR voi parantaakin palveluaan ja mainettaan.

  7. V***uilu ei ole varmaankaan ollut parhaiden neuvottelumenetelmien kärjessä. Toivottavasti Vr ei ole tällä kertaa herkkänahkainen…

Jätä kommentti

css.php