Ilmaisen kiekkopysäköinnin kokeileminen ylivoimaisen suuri haaste Hämeenlinnalle?

Herättelin ja virittelin ennen kesää keskustelua kokeiluluontoisesta ilmaisesta kiekkopysäköinnistä Hämeenlinnan keskustassa. Laajensin keskustelua blogista facebookin puolelle ja kutsuin päättäjiä ottamaan asiaan kantaa. Ehdotus sai positiivisia kaikuja yli puoluerajojen. Valtuuston puheenjohtaja kertoi, että syksyllä valtuusto päättää pysäköinnin kokonaisratkaisusta.

Syksy on pitkällä eikä tuosta pysäköintiratkaisusta ole näkynyt eikä kuulunut rivikuntalaiselle mitään. Olen googletellut ja käynyt valtuuston sekä yhdyskuntalautakunnan asialistoja ja pöytäkirjoja syksyn ajalta läpi. Löytämättä mitään pysäköintiratkaisuun liittyvää. Tällä välin maksutonta kiekkokokeilua olisi ehditty käynnistämään jo moneen kertaan. Mutta vielä nähtävästi odotellaan pysäköintiratkaisua, jota kyhätään kuin Iisakin kirkkoa. Kestää, kestää…

Osallistuin viime viikolla Helsingissä Innotiimin järjestämään kokeilevan kehittämisen valmennukseen. Valmennuksessa kunta-alan kokemuspuheenvuoron piti Hämeenlinnan kaupungin edustaja, Päivi Raukko. Ja ihan syystä tuon esityksen perusteella. Missä on kadoksissa tämä kokeilukulttuuri tällaisen yksinkertaisen, kovasti peräänkuulutetun asian kanssa? Odotellessa keskusta sen kuin autioituu.

Ja, ai niin: Puskaradio kertoo monella kanavalla toriparkin uudesta tulemisesta. Toivottavasti puskaradio on tällä kertaa väärässä. Ei nimittäin voi olla totta…

22 kommenttia artikkeliin “Ilmaisen kiekkopysäköinnin kokeileminen ylivoimaisen suuri haaste Hämeenlinnalle?”
  1. avatar Erkki Strömberg sanoo:

    Hei Susanna!
    Toriparkki pulpahtaa kuin korkki pinnalle koska Vekan suvun omistamille kiinteistöille heidän pitäisi saada arvonnousua, onhan ”suku” jo sijoittanut sitävarten Tapion politiikkaan!
    Ei tää sen kummallisempaa ole!

  2. avatar Seppo Rehunen sanoo:

    Hyvä Susanna
    Eilen pysäköintistrategia oli esillä alueradiossa. Jarmo Kulmala sanoi selkeällä suomella, että pysäköintistrategia on jo pitkällä virkamiesvalmistelussa ja siinä todetaan, että linja-autoaseman seutu on tipahtamassa/tipahtanut pois vaihtoehdoista.
    Jarmo Kulmala pitää toriparkkia parhaana vaihtoehtona.

    • Puskaradio on siis todella ajan hermolla. Surullista sikäli, että kuntalaisten mielipide osoittaa jatkuvasti aivan toiseen suuntaan.

      • avatar Antti Sulonen sanoo:

        Ajoittain esitetään kansalaisäänestystä, milloin mistäkin asiasta. Tämä toriparkki Hämeenlinnassa olisi sopiva sellaiseen vielä sitovana ja loppuun käsiteltynä. Äänestäjille pitäisi vain saada tieto siitä, paljonko kyseisestä projektista kullekin äänestäjälle lankeaa maksettavaa ja mitä hän saa siitä vastinetta.

  3. avatar Kari Jokinen sanoo:

    Tuo Kulmalan kommentti viittaa siihen, että pysäköintiratkaisua etsitään edelleen pysäköintilaitosten rakentamisesta. Kiekkokokeilun idea ymmärtääkseni on saada olemassaolevat paikat tehokkaampaan käyttöön sallimalla esim. puolen tunnin asiointipysäköintiä ja rahastamalla vasta pidemmistä pysäköintiajoista. Teoriassa maksutulon pieneneminen olisi aika vähäinen.
    En osaa arvioida, toimisiko tuo, mutta sittenhän sen näkisi kun tuota kokeiltaisiin.
    Kokeileminen ei haittaa pysäköintilaitosten suunnittelua, mutta voisi antaa lisätietoa suunnittelijoille.

  4. avatar Lauri sanoo:

    Hyvinkäällä pärjätään parkkikiekolla, mutta siellä ei ole kuntalaisten varoja suunnattu pysäköintitaloihin. On hyvä, että pysäköinti vaihtoehtoja pidetään esillä ja keskusteluja käydään. Tosin tiedämme tulevan lopputuloksen, emmekö tiedäkin, Susanna.

  5. avatar Excel-virheet tulevat maksuun sanoo:

    Tänään mediassa kerrottiin, että kaupunki pääomittaa Pysäköinti Oy:tä 1,5 miljoonan euron verran, kertoman mukaan pelkästään uuden pysäköintitalon suunnittelukuluihin. Vain uskolliselle kokoomuslaishönölle ja käännytetylle demarille voi väittää vakavalla naamalla, että parkkihallin suunnitteluun tarvitaan noin ylimitoitettu summa, 1,5 MILJOONAA EUROA!!!
    Se on on pelkkää muunnettua totuutta eli valhetta. Suunnittekulut ovat max. muutaman sata tuhatta euroa ja taatusti yli 50 % em. pääomituksen määrästä käytetään maksukyvyttömäksi ajautuvan Pysäköinti Oy:n päivittäisten kulujen maksamiseen. Syksyn valtuuston pöytäkirjoista on ollut luettavissa, että ilman lisäpääomitusta tai muuta tukimenettelyä POy:n rahat on syöty loppuun Jarmon firman kassasta v. 2018 mennessä. Se siitä kaupungin poliittisen ja virkamiesjohdon omasta osatotuudesta.

    1,5 miljoonan euron ylimitoitetulla pääomitusjärjestelyllä ”suunnittelukustannuksia varten”, kaupungin poliittinen johto koplaa todella naurettavasti yhteen itse päättämänsä ja toteuttamansa taloudellisen mätäpaiseen eli Pysäköinti Oy:n kannattamattoman ja elinkelvottoman liiketoiminnan sekä Asemanseudun uuden parkkihallin suunnittelukustannukset. Tämän päätelmän ymmärtämiseksi ei tarvitse olla mikään mestarietsivä Knitte Knatterton.

    Kaupungin johtoeliitti piilottelee jälleen munauksiaan viimeiseen asti. Omaa virhettä ei haluta tuoda näkyville erillisellä, päivittäistä toimintaa hengissäpitävällä pääomituksella. Roskat maton alle, vanha sanonta kuuluu.

  6. avatar Seppo Koskenranta sanoo:

    Tämä pysäköintiasia , lähinnä kai toriparkin ylösnouseminen, kaipaa nyt kovasti Kari Ilkkalan taustatietoja ja viiltävää analyysiä.

  7. avatar Susanna sanoo:

    Tässä Yle Hämeen haastattelu:

    http://areena.yle.fi/1-3704100

  8. avatar Tauno Virtanen sanoo:

    Se ei minulle millään aukene että miten nämä parkkitalot aiotaan maksaa. Kun kaksi jo toiminnassa olevaa taloa on suurissa vaikeuksissa velkoineen, niin nyt suunnitellaan kovaa vauhtia jo kahta lisää. Jos toriparkki rakennetaan olemme kyllä suurissa vaikeuksissa, jos oikein muistan sen hintalappu huiteli 40 miljoonassa ja tätä ei kunnan jo ennestään huonossa kunnossa oleva talous kestä millään – sen sanoo jo terve järki.

    • avatar Walkman sanoo:

      Kuten me kaikki tiedämme, että pysäköinnistä maksaa veronmaksaja, ainakin siinä tapauksessa että siitä ei maksa autoilija. Kannattaa tutustua Kari Ilkkalan aiempaan blogiin vuodelta 2015, ”ELINVOIMAN KULTAINEN VASIKKA, PYSÄKÖINTI”.

  9. avatar Beobachter sanoo:

    Hyvä, että Susanna pitää kiekkopysäköintiasiaa esillä. Itse olen myös jo monta vuotta sitten HäSa’n keskustelupalstalla (joka aikanaan toimi, muttei enää) ehdottanut samaa. Ruutukaavan kadunvarret 1 tunnin, 2 tunnin ja 4 tunnin kiekkopaikoiksi. Tietenkin myös 24h maksuton olisi hyvä, mutta sellaisen löytäminen voi olla vaikeaa. Vaivaton ja maksuton pysäköinti on se, mitä ruutukaavakeskustan elinvoima ensimmäisenä tarvitsee. Mikään ei ole tympeämpää, kuin lanttien kanssa mittarille ja takaisin juokseminen ja koko ajan sakotuksen pelossa oleminen. Kun pysäköidä voi vaivatta ja maksutta tapahtua siellä missä tilaa, kivijalkaliikkeet ruutukaavaan palaavat ja lisääntyvät, kun asiointi niissä on vaivatonta. Toinen asia, VR-asemalla pysäköinnin nykytavalla maksuttomana jatkuminen on niinikään välttämätön edellytys junalla muualla työssä käynnille. Jos VR-aseman alueelle ensimmäinen investointi on pysäköintihalli, junamatkustaminen, ainakin juanlla työssä käynti kuihtuu. Käsittämätön menetys oli 14 IC-junavuoron vähennys. Ne on saatava takaisin. Kohta 10v ajan ehdittiin tottua kerran tunnissa kumppaankin suuntaan lähtevään IC-junaan, jolla ilman junanvaihtoa pääsee HKI’iin tai TRE’lle

  10. avatar ominsilminnähnytjakokenut sanoo:

    Luin perjantain 14.10. Hämeen Sanomien pääkirjoituksen ja alanurkan.
    Sitten heitin ilmaisena markkinointi-jakeluna saamani lehden roskiin.

    Rauno Lahti vahvistaa alanurkassa, että keskustan ruutukaava-korttelit on kuollut ja ”hyvä niin”.

    Hyvä, että on huomannut, mun mielestä jotkut rehuset ja ilkkalat varoitti paljon etukäteen….

    Tuo masentanut pääkirjoitus ei liity pysäköintiin, mutta on siinä Harakalla (itse asiassa nimi kuvaa tuota jätkää hyvin) otsaa. Huutelee apteekkarivähennyksestä ja kaverikapitalismista….

    Ettäs kehtaa, meidän kuihtuva savupiipputeollisuus on vasta päässyt / pääsemässä eroon tulenpunaisesta toveri-diktatuurista..

    Hyi…..

  11. avatar kuningasjätkä sanoo:

    Ilmainen kiekkopysäköinti ei tuota rahaa talousvaikeuksissa rypeville kaupungeille!

    Mutta kuinkas olisi jos kaupungit ryhtyisivät myymään ladattavia parkkikiekkoja, joissa etukäteen maksettavat parkkimaksut kartuttaisivat kaupungin kassaa mukavasti ja kyseisellä parkkikiekolla voisi sitten pysäköidä missä vaan se on mahdollista. Hommaa voisi jopa laajentaa valtakunnalliseksi laitteeksi. Jolloi typerän kiekon raplaaminen joutaisi historiaan. Viivakoodikortti ikkunan pielessä ja aina paikallaan ja mukana, sellainen olisi nykyaikaa ja parkkiajan lataaminen samaan tapaan kuin prepaid puhelinkortissakin toimisi internetin ihmemaailman kautta…

    Kyllä kun vähän mietitte mitä ideallani tarkoitan, niin hiffaatte millaisesta vempeleestä on kyse

    Ei luulis olevan huono idea, eikä hankala toteuttaa?

    Että Sikäli…

    • avatar Antti Sulonen sanoo:

      Niinhän sitä luulisi. Käytännössä kuitenkin on huono idea, vaikka helposti toteutettavissa.
      Autoilussa on nykyäänkin jo niin paljon veroja ja maksuja , että luulisi niiden riittävän, mutta ei riitä ja lisää ideoidaan.
      Eikös Hämeenlinnassakin ole nykyään mahdollista ostaa autolleen paikka pitempäänkin pysäköintiin ja kännykällä lyhyempään.
      Minua ei häiritse kiekon raplaaminen, melko yksinkertainen laite, kun yksinkertainen ihminenkin sen kanssa pärjää.

  12. avatar Lauri Kivimäki sanoo:

    On se käsittämätöntä. Ostetaan auto, uhrataan renkaisiin, huoltoihin, vakuutuksiin yms ehkä tuhansia euroja vuodessa ja sitten kitistään muutaman kympin vuosittaisista pysäköintimaksuista. Tämä näin Lipposen leikatulla työeläkkeellä olevan näkökulma. Hämeenlinnassakaan ei ole montaa paikkaa, jossa täytyy mennä pysäköintimittarille asioidessaan. Lähinnä aivan ydinkeskustassa ja monia keskustan palveluita saa muualtakin, jossa vapaa pysäköinti. Sen takia ei toriparkkia tarvitse rakentaa.
    Eri asia on työpaikkapysäköinti, mutta täytyykö sen työpaikan oven eteen päästä, jos on tervejalkainen. Ja maksaahan se parkkitalopysäköintikin. Mitä keskustasta vapautuviin tiloihin suunniteltuihin kuntosaleihin yms tulee sinnehän on vain hyvä hilpaista muutama kilometri juoksujalkaa. Uudisrakentamiselle tulee järjestää vapaa asukaspysäköinti rakennustehokkuuden kustannuksista huolimatta. Kuten aiemminkin

    • avatar kuningasjätkä sanoo:

      Niin tuohon auton hankintaan vielä lisäisin sellaisen epäkohdan, että kun olet vuosikaudet ylläpitänyt autoasi ja sitten tulee eteen se ettet enää tarvitse sitä, niin A/ voit joko myydä sen jollekin autoa tarvitsevalle autona tai B/ voit lahjoittaa sen vaikkapa kuusakoski oylle kierrätettäväksi, siis lahjoittaa! Jos taasen myyt autosi romuksi, saadaksesi siitä parhaan mahdollisen korvauken, niin joudut autosi myyntitulosta maksamaan tuloveroa ja ilmoittamaan romunmyyntitulon verottajalle. Samoin on juttu jos myyt autosi purkuosina, olet silloin saanut tuloa jota verotetaan. Jos myyt autosi autona, edelleen liikenteeseen käytettäväksi, ilmoitusvelvollisuutta ei ole..eikä veroseuraamuksiakaan.
      Kummallista, kun omaisuuttaan ei saa myydä muodossa missä tahansa…….

      Että Sikäli….

  13. avatar Beobachter sanoo:

    Yllä kirjoittavalle Lauri Kivimäelle kommenttina, että auto on välttämätön samoin kaikki siihen kuuluvat renkaat, huollot, vakuutukset tuhansine euroineen/annum. Mutta pysäköinnistä maksaminen ei ole välttämätöntä, kun ostokset ja asioinnit voi hoitaa pysäköinnistä maksamatta Tiiriössä, Goodmannissa etc. Ja sinne maksullinen pysäköinti tuskin heti huomenna tulee. Ruutukaavakeskustassa ei tarvitse käydä enää kuin kerran vuodessa pankissa, jos sielläkään. Parturikin löytyy sivummalta, samoin apteekit. Torilla joskus voisi käydä, jos ei muuta niin torikahvilassa kahvilla. Mutta eniten kiekkopysäköinnissä on kysymys mukavuudesta. Ei tarvitse varata lantteja tai olla perillä moderneista digitaalisista maksutavoista. Ei ajatustakaan tarvitse uhrata sivuasia pysäköintiin. Kahdessa…neljässä tunnissa asiat .ehtii hoitaa. Ihan mukava olisi, jos HML’n ruutukaavakeskusta olisi elävä runsaampine kivijalkaliikkeineen ilman, että kolmasosassa kadunvarren ikkunoita lukee, että ”vuokrataan” Mutta se on mahdollista vain, jos pysäköinti 1…3h asiointiajaksi on vaivatonta ja maksutonta. Kyllä pienen kaupungin taloudessa jotain on pahasti vinossa, jos pysäköinti on yksi pääelinkeinoista.

Jätä kommentti

css.php