Toriparkki on pimeästä, kannattaisi kuunnella kuntalaisia/kaupunkilaisia

Hämeenlinnan pysäköintisuunnitelmista löytyy tietoa vähän, vaikeasti ja nihkeästi. Toivottavasti tietoa tihkuu mahdollisimman nopeasti myös rivikuntalaisille.

Ylen haastattelussa (http://areena.yle.fi/1-3704100) Pysäköintiyhtiön toimitusjohtaja ehdottaa jälleen kerran ydinratkaisuksi torinalusparkkia. Olisipa tuo pitänyt arvata… 🙁  Vaikka kuinka monta kertaa kaupunkilaiset ovat ilmaisseet tahtotilansa (=ei toriparkkia), sama vaihtoehto nostetaan esiin kerta kerran jälkeen. Kuin käärmettä pyssyyn…

Kari Jokinen kertoi (edellisen kirjoituksen kommentissa), että pysäköintikokeiluna voisi olla puolen tunnin ilmainen pysäköinti, jonka jälkeen maksu alkaisia juosta. Itse ehdottaisin ehdottomasti toistaiseksi  kahden tunnin maksutonta kiekkopysäköintiä keskustaan. Saataisiin hieman tuettua keskustan viimeisiä yrittäjiä ja kannustettua seudun ihmisiä keskustassa asiointiin. Tämä kokeilu olisi helposti ja nopeasti toteutettavissa. Sillä välin voitaisiin hioa puolen tunnin maksuttoman pysäköinnin tekniikkaa, jos se katsotaan kokeilemisen arvoiseksi asiaksi.

Keskustan kahden tunnin ilmainen pysäköinti vaikkapa tammikuun loppuun asti ei juurikaan vähentäisi kaupungin rahoitusta. Eihän keskustassa tällä hetkellä juuri kukaan pysäköi! Sen sijaan keskustaan jääneet yrittäjät voittaisivat paljonkin. Ehkäpä kaupunkikin voittaisi pitemmällä tähtäimellä, jos kokeilemaan lähdettäisiin viimeistään nyt.

Notkeutta niveliin siis parkkikokeilun kanssa! Ja korvat auki parkkikokeilun suhteen. Jos kuunneltaisiin asukkaita oikeasti sen sijaan, että ryhdyttäisiin nimittelemään heitä mielensäpahoittajiksi, voitaisiin saada luottamusta ja lisäarvoa päätöksen tekoon.

10 kommenttia artikkeliin “Toriparkki on pimeästä, kannattaisi kuunnella kuntalaisia/kaupunkilaisia”
  1. avatar Lauri Kivimäki sanoo:

    Vaikka en pidäkään mittaripysäköintiä minään ihmekuluna, koska käyn ydinkeskustassa vain muutaman kerran vuodessa olen Susanna Hietasen kanssa samaa mieltä. Mikäli ns vanha keskusta halutaan uudelleen elävöittää ei sitä torinalusparkki tee. Tosin en usko, että muutaman kuukauden maksuton kokeilu vakuuttaa uusia yrittäjiä täyttämään tyhjiä liiketiloja. Täytyisi tehdä rohkea päätös, moottoritien ja Vanajaveden välille ilmainen kiekkopysäköinti. Tosin se johtaisi koko pysäköintiyhtiön toiminnan alasajoon, mutta olisiko se niin suuri vahinko noin kokonaistaloudellisesti pitkässä juoksussa ? Tähänastihan kunnan taloutta on hoidettu lyhytjänteisesti, suorastaan vastuuntunnottomasti, mikä käy ilmi KU:n Kari Karppisenkin eilisestä kirjoituksesta. Ja Rautiokin tuntuu heränneen tosiasioden edessä.

  2. avatar Tiina sanoo:

    En voi olla taivastelematta tätä keskustan parkki- sekoilua. Olisi luullut että kaupungin väkilukuun nähden kahden täysin ylimitoitetun parkkitalon rakentamisen jälkeen olisi otettu opiksi, mutta ei. Nyt suunnitellaan kovaa vauhtia jo kahta taloa lisää. Samaan aikaan kun kh:n puheenjohtaja näyttää lehden sivuilla täysin avuttomalta talous vaikeuksien edessä, tungetaan parkkiyhtiöön jo 1,5 miljoonaa verovaroja. Joku tässä yhtälössä ei nyt täsmää.

  3. avatar Lauri Koskue sanoo:

    Hassuinta tässä on, että tämä ongelma on aivan itse luotu (Ylen haastattelussa (http://areena.yle.fi/1-3704100)
    Pysäköintiyhtiön toimitusjohtaja ehdottaa jälleen kerran ydinratkaisuksi torinalusparkkia.). Miksi meidän verorahoja pitäisi investoida olemattomaan/itse tehtyyn ”ongelmaan”?

    Me kaupungin asukkaat olisimme varsin tyytyväisiä 2h aikarajoitettuun kiekkopysäköintiin. Ei tämä kylä tästä nyt niin nopeasti kasva, että pysäköintiä tarvitsee ennakoida miljoonien eurojen sijoituksilla, kun asia ratkeaa kuluitta.

    Mikäli tällainen ongelma joskus tulisi niin pohditaan sitä sitten. Nyt tämä näyttäytyy asukkaalle, että virkamiehet yrittävät yhden henkilön palkkalistoilla olon tarpeellisuutta todistella. Ja mitään muuta ei tule kuin velkoja joita pysäköintiyhtiö ei näytä kykenevän hoitamaan. On niin helppo käyttää muiden rahoja. Nyt asiaa ajetaan kuin käärmettä pulloon ja sama levy soi, kun asia olisi ratkaistu yhdellä irtisanomisella ja palkaamalla tilalle uudistumiskykyinen henkilö

  4. avatar Antti Sulonen sanoo:

    Minulla ei sinne keskustaan paljon asiaa ole, mutta käydessäni siellä ajoittain Laurellilla kahvilla, pysäköin joko linja-autoaseman 30 min (lähes tunti), tai jonkin sivukadun (Sibeliuksenkatu) 30 min (lähes tunti,tai 2 h pysäköintiruudussa.
    Torinalusparkin toteutuessa jätän nekin kahvit ostamatta.
    Mitä liiketoimintaa siellä keskustassa on, tai mitä sinne on tulossa torinalusparkin myötä? Mistä olen jäänyt paitsi pysäköintitilan puuttuessa Hämeenlinnassa, en ole tietoinen?
    Onko nämä torinalusparkin vetäjät huomioineet, että yksityisautoilu tulee jatkossa pitkässä juoksussa hiipumaan? Auto on nykyäänkin melko nuori kapistus ja tuskin tulee olemaan ikuinen kulkuväline. Saattaa olla , että 2067 jolloin eläkevarannot on loppuun syöty, ei kellään ole varaa autoakaan käyttää saatikka sitä parkkiruudussa säilyttää. Olisi kiva nähdä esim. jonkun toimittajan laskelmat auton elinkaaresta.

  5. Goodmannissa ovat ensimmäiset (ja mahdottoman kalliit, kuulemma) umpeutumassa. Olisi hienoa, jos ne liikkeet, jotka eivät enää jatka vuokrasuhdetta siellä, löytäisivät hyvän toimitilan keskustasta…

    Paikallisen julkisen liikenteen kehittäminen voisi vähentää yksityisautoilun tarvetta. Kehittämisellä tarkoitan sitä, että että aikataulut olisivat aidosti yhteensopivat esimerkiksi rautatie- ja linja-autoyhteyksien kanssa. Ja että hinta asettuisi sellaiselle tasolle, että yksittäisetkin matkat kannattaisi välillä tehdä linja-autolla oman auton sijaan.

  6. avatar Heikki Koskela sanoo:

    Moro Susa!
    Aika ajoin torin alle rakennettava parkkitalo nousee esiin ja edelliskerralla esitin, että parkkiyhtiön henkilökunta lomautettaisiin 3-4 kuukaudeksi, ja pysäköiminen parkkitaloissa olisi ilmaista. Näin saataisiin selville, onko meillä jo nyt liikaa parkkikapasiteettia.
    Torin voisi ruuduttaa ilmaiseksi, aikarajoitetuksi parkkialueeksi lukuun ottamatta markkinapäiviä.
    Autot kuljettavat yhtä tai useampaa lompakkoa, ja ne pitäisi saada pysähtymään keskustassa.
    Vaalit tämänkin asian ratkaisevat! T. Hessu K.

  7. avatar Erkki Strömberg sanoo:

    Ettei noi puurot ja vellit menis sekaisin, kysyisin minua tietävämmiltä:
    Kun puhutaan parkkiyhtiöstä, siis mistä toiminnoista? Mitä parkkiyhtiö omistaa? Missä toimii?
    Onko pysäköintivalvonta ja mittaripaikat kadun varsilla parkkiyhtiön toimintaa?
    Kyseleepi epätietoinen erkki?

  8. avatar Beobachter sanoo:

    Torinalusparkki voisi olla perusteltu kahdella ehdolla, jos huomattava kaupallinen potentiaali sijaitsisi torin ympäristössä ja jos maaperä torin alla olisi edullinen rakentamiselle. Kumpikaan ehto ei toteudu. Kaupallinen toiminta sijoittui aikanaan Tiiriöön, jossa sille on tilaa. Myöhemmin tuli Goodman omina parkkitiloineen. Ovat myös K-Marketila ja Tavastila-Lidl omine parkkeineen. Mikkelissä, jota on pidetty esimerkkinä, torin ympärissä sijaitsevat isot tavaratalot. Torin tietoo siellä on päivittäistavarakaupan keskus ja tse tori on vilkas. Myös paljon erikoisliikkeitä on sijoittunut torin ympäristöön. Mikkelissä maaperä rakentamiselle oli otollinen niin, että kaksikerroksinen 600 auton parkkitila onnistuttiin rakentamaan noin 17M€’lla. Näitä tekijöistä johtuen Mikkelin torinalusparkista omistavat 84% torin ymräriston liikkeet ja kiibnteistöt ja vain 16% omistaa Mikkelin kaupunki. Hämeenlinnassa arviot 600 paikan torinalusparkin kustannuksesta ovat olleet 32 M€ paikkeilla tai yläpuolella. Epävarmutta HML’n arvioihin tuo korkea pohjavesi, jonka takia ympäröivien rakennusten perustuksia ehkä jouduttaisiin suojaamaan. HML’ssa pääomistajan tulisi ilmeisesti olla kaupunki, koska ympäröiviä liiketiloja on vähän ja asuinkiinteistöjen intressi ja mahdollisuudet parkkihallin omistukseen ja rahoitukseen ovat rajalliset. Näistä syistä HML’ssa torinalusparkin käyttöaste pitkälle tulevaisuuteen jäisi vähiseksi ja se olisi iso rasite kaupungin velkaantuvalle taloudelle. Siksi muita halvempia ratkaisuja ruutukaavan pysäköintiin kannattaa etsiä.

    • avatar jorma sanoo:

      Hämeenlinnassa ei ole torin ympärillä juuri mitään palveluja jotka vetäisi sinne ihmisiä.Mikkelissä on kolme isoa kauppakeskusta torin ympärillä.Ei mitenkään voi verrata keskenään.Keskusta ei vilkastu ennen kuin Kauppakeskus Linnan kiinteistö puretaan ja tilalle uutta liiketilaa,asuntoja,ja parkkitilaa.Tätä odotellessa.

  9. avatar Lauri Kivimäki sanoo:

    Toriparkki,niinkuin aikaisemmin rakennetut parkkitalot eivät ole tuoneet mitään lisäarvoa kaupungin talouteen. En ymmärrä kuinka kyseiset hankkeet on saatu läpi. Suuruudenhulluudellako? Se on huonoin mahdollinen peruste ja kertoo paljon poliittisista päättäjistämme.

Jätä kommentti

css.php