Haluatko muutosta?

Kysymys on muutoksesta. Näissäkin vaaleissa. Sinulla on kolme mahdollisuutta: 1. Äänestää muutoksen puolesta. 2. Äänestää nykyisen menon puolesta. 3. Antaa valta niille, joilla se jo on.

Mikään Hämeenlinnan puolueryhmistä ei taida virallisesti kannattaa ja/tai noudattaa puoluekuria. Käytännössä etenkään nykyisillä valtapuolueilla (kokoomus ja demarit) ei ole ollut sellaista tilannetta, jossa joku äänestäisi eri tavoin kuin puolueen enemmistö. No, pari kertaa on sattunut niin, että varajäsenenä valtuuston/lautakunnan kokoukseen osallistunut henkilö onkin ollut omaa mieltään. Mutta kyse on ollut aina varajäsenestä.

Tässä korostuu se kysymys, kannattaako äänestää puoluetta vai henkilöä. Samanmielisten puolueissa on periaatteessa melkein se ja sama, ketä äänestät. Rohkelikot saavat näissä puolueissa harvemmin ääniä ja loput päättävät aina hyvän yhteisymmärryksen mukaisesti. Se kun on niin mukavaa ja helppoa. Näissä tapauksissa äänestät käytännössä aina puoluetta.

Jos haluat äänestää muutoksen puolesta, kannattaa pelata varman päälle ja äänestää sekä henkilöä että puoluetta. Jotkut puolueet ovat valmiimpia omantakeiseen ajatteluun ja päätöksentekoon kuin muut. Silti jokaiseen puolueeseen mahtuu niitä rohkeita periaatteen ihmisiä, jotka eivät taivu enemmistön paineessa eivätkä suostu lopettamaan asioiden kyseenalaistamista.

Jos haluat vaikuttaa isosti, voit kannustaa omaa ehdokastasi isosti – ihan julkisesti. Sillä haastat muita äänestäjiä ja ehdokkaita parempiin päätöksiin.

Mieti, mitä haluat. Ja toimi sen mukaisesti!

35 kommenttia artikkeliin “Haluatko muutosta?”
  1. avatar beobachter sanoo:

    Kirjoitat Susanna, että ”jos haluat äänestää muutoksen puolesta, kannattaa pelata varman päälle ja äänestää sekä henkilöä että puoluetta,” Näkisin, että pelkkä muutoksen tavoittelu ei riitä, pitäisi täsmentää ja mielellään konkretisoida, missä asioissa ja mihin suuntaan muutosta halutaan. Kirjoitin tänään pikaisesti toiselle palstalle aihetta sivuavan kommentin, jota mukaellen toteaisin seuraavaa:

    1. Tulevaisuuden focus tulisi olla uusien, mieluummin teollisten työpaikkojen generoiminen kaupunkiin, jonkin isomman yrityksen/tehtaan sijoittuminen niin, että asukasmäärä ja veropohja lähtisi kasvuun, jotta ammattiväkeä ei muuttaisi Uuteenkaupunkiin ja Turkuun, eikä pelkästään ”HHT-akselin” molempiin päihin. Helpommin sanottu kuin tehty. Tarvitaan kaikki tuntosarvet ulos, korkean tason neuvotteluja. Äskettäin rapostoitiin, että yritysten mielestä Kanta-Häme on kiinnostava, mutta nyt se ei riittävästi realisoidu.

    2. Focus tulisi myös olla kustannusten alentaminen, jossa tavoitteeksi voitaisiin asettaa kaupunki, joka ei nosta, vaan alentaa verokantaansa (kunta+kiintvero). Tavoitteeksi kaupunki, jossa on edullisemapaa asua, jossa peruspalvelut kuitenkin toimivat. Käytännössä tavoite pitäisi olla kääntää nykyinen 20,75% verokanta laskuun eikä todellakaan nostaa sitä, kuten kaupungin 3v-suunnitelmassa 2020’lle kerrotaan

    3. Jotta 2-kohdan focus olisi realistinen, kaupungin kaikki kustannukset, henkilö- ja hallintokuluista ja eräiden konserniyhtiöiden tarpeellisuudesta erinäisistä peruskorjaushankkeista alkaen tulisi asettaa huolelliseen tarkasteluun. Mutta ei konsultti-, vaan omana virka+uuden k-hallituksen työnä ja sitten toimeksi

    4. Ikuisuusasiasta pysäköinnistä kolme pointtia.
    a) Jotta ydinkeskusta saataisiin elpymään, jotta taloyhtiöitä ja kaupunkikuvaa rasittava liiketijojen kato saadaan seis ja asiointi keskustassa helpoksi ja kivijalkaliikkeet taas palaamaan, tulisiko ruutukaavan alueella siirtyä pysäköinnissä 1-4h kiekkopaikkoihin.

    b)Jos torinalusparkkia edelleen halutaan, ehdoksi sille tulisi asettaa vähintään 90% yksityinen vapaaehtoinen rahoitus niin, että kaupungin osuus on max 10%. Ellei tämä ole mahdollinen, haudataan hanke sovinnolla seuraavaksi 50v’ksi, kuten nim Antti tänään HäSa’ssa kirjoittaa.

    c) Aseman alueella maksuton helppo pysäköinti tulee säilyttää. Jos rakentaminen alkaa maksullisella pysäköintitalolla, junalla työmatkailu vähenee eikä asiakas- ja veronmaksajamäärää saada kasvuun. Sinänsä aseman alueen rakentaminen on ok, jos grynderit katsovat ostajia kaikille uusille asunnoille riittävän.

    • avatar Lauri Kivimäki sanoo:

      Tuohon 1. kohtaan. Turussa on ollut telakka ties kuinka kauan ja sen omistujärjestelyt lopultaan onnistuivat kaupungin ja Suomen talouselämän onneksi. Vanajaveden rantaan tuskin mitään tulee. Uskon myös, että Rollsin kehitystuotannon sijoittuminen Turun alueelle johtuu mahdollisesta yhteistyöstä Mayerin telakan kanssa.
      Luulen myös että vuosikymmenet Uudenkaupungin autotehtaalla takaavat sille monopolin Suomessa.
      Tässäkin vaikuttaa sataman läheisyys.
      Uuden työllistävän tuotantoteollisuuden syntyminen Suomeen ja Hämeenlinnaan on ns Pitkässä kuusessa.
      Vaikka Aalto-yliopisto sun muut ”propelihattuiset” tuhlaavat satoja miljoonia keksintöihin, kannattavan tuotannon kehittäminen on aivan eri juttu.
      Oli muuten Hml onni, että kun Rautaruukki sulautettiin SSabksi Ruotsin ay-oli sen verran lepsu ja pomo sattui tänne ettei tehdasta lopetettu. Laitos kasvaa automaation kautta tuskin työpaikkojen. Muistaakseni Konecranes yhdistyi amerikkalasiin, onko täällä laajennussuunnitelmia, tuskin.

    • Erinomaisia ovat kommenttisi!
      Tarkkaan harkittuja ja niihin on helppo yhtyä.

  2. avatar Janne Routio sanoo:

    Tämän päivän lehdessä AVI:n johtaja valittaa että työntekijöiden pysäköinnistä on tehty koko ajan hankalampaa ja väläyttää jopa AVI:n siirtoa pois kaupungista. Kokdem pelaa nyt aikamoista uhkapeliä parkkiyhtiön pelastamiseksi, kun vaihtoehtona on yhtiön velkojen maksattaminen veronmaksajilla. AVI:lle on tarjottu kaivoparkkia, mutta kallis pysäköinti siellä ei tietenkään käy. Hämeenlinnalle olisi aikamoinen kolaus, jos AVI ja sen 123 työntekijää täältä häipyisivät. Alkaa näyttää yhä todennäköisemmältä että parkkiyhtiön 10 miljoonan velat kuitataan verovaroista ja se tietää yhä vain kiristyvää verotusta jo nyt korkean verotuksen Hämeenlinnassa. On kohtuullisen uskomatonta että kokoomus ajaa tässä tilanteessa vielä toriparkkia kaupunkiin.

  3. avatar Lauri Kivimäki sanoo:

    Minua ei kaupungin pysäköintipulmat kiinnosta kuin veronmaksajana. Käyn todella harvoin kunnan ”pääkaupungissa” ja olen aina löytänyt helposti maksullisen tai maksuttoman pysäköintipaikan. En ylipäätään ymmärrä miksi Pysäköintiyhtiö tänne perustettiin , miksi ensimmäistäkään parkkihallia alettiin raketamaan. Toriparkkia ajaa kokoomus aivan muista syistä kuin kuntalaisten hyvinvoinnin ja keskustan elävöittämisen näkökulmasta. Aseman pysäköinnin maksullisuus on niin idioottimainen ajatus, että uskon ettei sen esittäjä saati kannattaja halua astua julkisuuteen.

  4. avatar Lauri Kivimäki sanoo:

    Juuri tuli keskustelu Radio-Hämeestä koskien toriparkkia. Kovasti kannattavia oli haastatteluun saatu, no Kulmalalta ei kai voi muuta odottaakaan. Siinä myös sanottiin, että autot kiertävät keskustaa etsien sopivaa pysäköintipaikkaa. Tämä johtuu siittä, että jos aikoo mennä Linnan klinikalle tai Laurellille se paikka tulee saada juuri oven edestä. 50 m kävely on jo aivan mahdoton.
    Kun ne näitä kalliita parkkitaloja suunnittelevat tehtäköön tutkimus kuinka monta % kuntalaisista niitä luuee tarvitsevansa(epäilen alle 5%) 100 % maksaa kuitenkin niiden tappioita veroeuroina. Todella järkevää eikö?

  5. avatar Antti Sulonen sanoo:

    Kyllä se nyt Hämeenlinna näpertelee pienten asioiden kanssa, eikö siellä ole kellään näkemystä, toriparkki maan alle.
    Kiinassa Chongqingissa rakensivat junalle aseman kerrostalon sisään. Olis meinaan mahdollista ja tarpeellistakin Hämeenlinnan tehdä samoin. Suora yhteys keittiöstä, tai saunasta Helsinkiin ja Tampereelle. Ja mikä paremmin takaisikaan Hämeenlinnalle väestön kasvua kuin tuo juna-asema kerrostalon sisällä, Chongqingissakin 49 miljoonaa asukasta.
    Missä valtuutetut ja virkamiehet aikaansa kuluttavat, kun eivät vielä ole projektia alulle panneet.

  6. avatar Sartsa tahtoo oikean pilvenpiirtäjän sanoo:

    Vauhti on kovaa, kun Sari Rautiolle ei riitä järjettömyyksien osalta edes Toriparkki tai keskustan hillitön mylläys kaupungin piikkiin. Merkonomi on sitä mieltä, että Hämeenlinnaan tarvitaan vähintään 30-kerroksinen pilvenpiirtäjä, koska tamperelaisillakin on sellaisia.
    Voi hyvää päivää, miten pehmeät puheet ja mahtavat unelmat!!! Löytyisiköhän vaaliehdokkaalle jostain maalaisjärkeä ja toimiva bullshit detector hälyttämään, kun omat puheet käyvät lähes syyntakeettomiksi? Megalomania on vallannut Raution ja liian monen kokoomuslaisen päänupin todella järkyttävällä tavalla, mistä tulee hillitön lasku kaupungin veronmaksajille. Kaupungin karmea talouden ja velkaantumisen syöksykierre sen kuin jyrkkenee.
    Kiitti kokoomukselle ja heidän apupuolue demareille!

  7. avatar Uskomatonta tuubaa sanoo:

    Olisi ihan kiva kuulla mitkä ovat Persujen reseptit kaupungin talouden tilan kohentamiseksi. Ja mitä he ovat saaneet aikaan kuluneella vaalikaudella tai mitä he laskevat ansiokseen. Tämä show-puoli on tullut Persuilta jo liiankin tutuksi. Pelkään, että tulevakin valtuustokausi tulee olemaan samaa sirkusta.
    ,

    • avatar Lauri Kivimäki sanoo:

      En ole persu, mutta sen verran seuraan politiikkaa, että ilman persujen puuttumista Innoparkin johdannaisiin,ne olisi salattu edelleen. Nyt saatiin minimoitua vahingot. Kaupungin omistamiessa yhtiöissä tuli avoimuuden vaatimuksen johdosta esiin väärinkäytöksiä kopiokonekaupoissa. Ilman Ilkkalan henkilökohtaista uhrautumista olisi kaupunki joutunut suunnattomaan häpeään SCC asiassa. Hommahan oli rakennettu täysin oraiden päälle, koska edes tonttirahoja ei ollut kasassa. Ei sitä nytkään pidä esillä kuin valtapuolueet ja kaupungin johto. Odotan mielenkiinnolla oikeudenkäynnin lopputulosta oli se millainen tahansa.

    • avatar Kari Ilkkala sanoo:

      Tuubis,

      olen kertonut talouden tervehdyttämisen perusasioista väsymiseen asti viimeiset neljä vuotta. Kun lääkkeet eivät vain vastaa mielikuviasi siitä mitä niiden pitäisi olla, niin et joko ymmärrä tai halua ymmärtää lukemaasi.

      Lauri ymmärtää tämän asia oikein hyvin vastauksiensa perusteella. Kun talous on pakko saada kuntoon, silloin muutetaan niitä asioita joihin voidaan oikeasti vaikuttaa, eikä jahdata sateenkaaren päätä tai pelata lottoa kaupungin rahoilla. Tämä ei ole mediaseksikästä tai äänestäjiä kosiskelevaa, vaan kovaa duunia, joka vaatii näkemystä ja ammattitaitoa. Sitä meidän kellokkailla tai virkakyösteillä ei ole.

      • avatar Uskomatonta tuubaa sanoo:

        Jospa nyt kuitenkin kerrot vielä kerran mitä ne tavoitteet ovat., jotta tämä Persujen viisaus aukeaisi minullekin.
        On vaan niin, että Persut ovat mielestäni profiloituneet riidanhaastajiksi ja täysin yhteistyökyvyttömiksi.
        Olet täysin oikeassa mitä tulee mielikuviin, Persut eivät vastaa käsitystäni millään lailla vakavasti otettavista päättäjistä.

  8. avatar KokDemin kädessä Musta Pekka sanoo:

    Luepa Tuubatorvi, kokdemin uskollinen aisankannattaja, joskus ihan aidolla ja avoimella ajatuksella, mitä Hämeenlinnan Perussuomalaisten tavoitteet ja talouden kuntoonsaattamisohjelma ovat ja mitä asioita ohjelma sisältää.
    Ohjelman tavoitteet ja toimenpiteet ovat järkeenkäypiä ja realistisia, mutta te kokdem-suhmurat ette valitettavasti halua osallistaa oppositiossa olevia ryhmiä lainkaan. Ainoa missä olette menestyneet on jatkuva ”väärän hevosen” veikkaaminen. Kokdemin toimintamallilla taloudenpidossa käteen on jäänyt todellinen Musta Pekka.

    • avatar Uskomatonta tuubaa sanoo:

      Mitä Ilkkalan käsityksistä mielikuviin. Vastaat käsitystäni persuista oikein hyvin .

      • avatar Tuubatorvelolle selitys rautalangasta sanoo:

        Nyt voi avata silmäsi Tuubatorvelo. Lue nyt Ilkkalan erinomainen selvitys alla, niin sinulle alkaa avautumaan Perussuomalaisten tavoitteet. Älä kysy enää muilla palstoilla tätä samaa asiaa, jookos?

        • avatar uskomatonta tuubaa sanoo:

          Kiitos opastuksesta, mutta jatkossa en enää tarvitse vahvistusta perussuomaisuudesta. jookos.

  9. avatar Kari Ilkkala sanoo:

    Huomenta,

    vastaan nimimerkille ”Uskomatonta tuubaa” tänne loppuun luettavuuden säilyttämiseksi.

    Niin, olemme kirjoitelleet nimimerkin kanssa eri blogeissa, viimeksi keskustelimme muistaakseni pääministeri Sipilän esteellisyyskysymyksestä Kateragatessa. Em. asiassa nimimerkki oli sitä mieltä, että mikä tahansa epäily riittää tekemään virkamiehestä esteellisen. Oikeusasiamiehen ratkaisu noudatti sitten tarkalleen niitä perusteita, jotka nimimerkille esitin: http://www.oikeusasiamies.fi/Resource.phx/pubman/templates/2.htx?id=1222

    Olen pyrkinyt vastamaan nimimerkin kaikkiin asiallisiin ja vähän asiattomampiinkin kysymyksiin. Jokainen voi itse arvioida, paljonko faktapohjaista lisäarvoa kumpikin on tuonut näihin keskusteluihin, ja kumpi haastaa riitaa. Tämä seuraa varsin tarkkaan asioiden kulkua myös päättävissä elimissä – kun kokdemvihreiltä faktat loppuvat, käydään henkilöön.

    Olen käsitellyt Hämeenlinnan talouden perusteita kattavasti lukuisissa kirjoituksissa, mm:

    http://kartsa.blogit.hameensanomat.fi/2017/01/25/verokamelin-selka-katkeaa/
    http://kartsa.blogit.hameensanomat.fi/2016/09/24/hameenlinna-tosiasioiden-edessa/
    http://kartsa.blogit.hameensanomat.fi/2016/09/16/kaikkien-pysakointipopulistien-aiti/
    http://kartsa.blogit.hameensanomat.fi/2016/09/11/koulupeliappelsiini-eli-miten-sairaiden-huvien-jalkeen-tulee-pitka-itku/
    http://kartsa.blogit.hameensanomat.fi/2015/06/13/kaupungin-talouden-kaikki-kivet-on-kaannettava/
    http://kartsa.blogit.hameensanomat.fi/2014/12/07/julkinen-pysakointi-on-osa-julkista-liikenneverkkoa-strategia-nyt-ja-jatkossa/
    http://kartsa.blogit.hameensanomat.fi/2014/12/01/hyvien-aikojen-arvottomat-paatokset-kayvat-kalliiksi/
    http://kartsa.blogit.hameensanomat.fi/2014/05/01/kaupungin-mylly-talouden-virrassa/

    Koska Uskomatonta tuubaa toimii tässäkin ketjussa mielikuviensa perusteella, niin tokko jaksaa kaikkia edellisiäkään lukea, koska niissä saattaisi olla asenteen kannalta kiusallista informaatiota. Nostetaan siis tähän muutama teesi:

    Talouden tervehdytys laittamalla kustannusrakenne kuntoon:
    – tervehdytys lähtee tosiasioiden tunnustamisesta.
    – organisaatio- ja johtamisjärjestelmä yläpäästään kevyemmäksi esim. vertaisjohtamisjärjestelmällä.
    – edelliseen liittyen, toiminnan kehittämishankkeiden käsittely aineettomina investointeina käyttötalouden ulkopuolella (kun kj:t ei halua, niin alemmat virkamiehetkään ei halua, vaikka tämä vaatisi vain perustellun ennakkolausunnon hakua KILA:n kuntajaokselta).
    – tilaaja-tuottaja -mallista luopumista on ajettu koko ajan, ja nyt se sentään toteutuu.
    – ostojen 270 M€ (2015 taso) perkaaminen – potentiaali on taloushallinnossa tiedostettu, mutta esityksistämme huolimatta ostotoiminnan kehittämisen resursseja ei saatu esim. 2016 budjettiin. Potentiaalia useita prosenttiyksiköitä á 2,7 M€/ vuosi riihikuivaa rahaa.
    – infrapalveluiden hankkimisen järkeistäminen täysin kilpailluilla ja toimivilla markkinoilla – useiden miljoonien per vuosi säästöpotentiaali, johon tähtääviä esityksiä ei ole hyväksytty kh:ssa tai valtuustossa. Jos olisi aloitettu silloin kun esitimme, säästöä olisi 2017 loppuun kertynyt jo 9 M€.
    – konsernirakenteen perkaamista perätty v:sta 2011 – tämä alkaa mennä pikkuhiljaa jakeluun.
    – investointien mitoittaminen talouden kantokyvyn mukaan – tavoitteena rahoitustasapainossa oleva talous.

    Elinvoima:
    Kaupunkiin tulee uusia asukkaita, jos nykyiset viihtyvät mainiosti:
    – kohtuulliset, kilpailukykyiset asumisen kokonaiskustannukset (ml. asuntojen hinnat ja vuokrat, verot ja veroluonteiset maksut, palvelumaksut, eri lähipalveluiden tavoitettavuus, lähi- ja työmatkaliikenne ml. julkinen liikenne ja pysäköinti, muun Suomen tavoitettavuus).
    – turvalliset ja terveelliset tilat työntekijöille, lapsille, opiskelijoille ja asiakkaille.
    – infra kunnossa.
    – esimerkiksi Hämeenlinnan Asuntojen käyttö kaupungin väestöpolitiikan työkaluna on täysin lapsen kengissä.
    – esimerkiksi asukaspysäköinti ja tehokkaasti valvottu ilmainen, aikarajoitettu asiointi- ja työmatkapysäköinti ilman kalliita laitosinvestointeja olisi oleellisesti parempi ja aikaa kestävämpi elinvoimainvestointi, kuin kalliiden laitosten rakentelu.

    Noista kun aloitetaan, niin voidaan päästä jonnekin. Nyt suunta on yksi, josta aiheesta tulossa kirjoitusta seinälle lähiaikoina.

    • avatar uskomatonta tuubaa sanoo:

      Kiitos vastauksesta herra Ilkkala. Jäin pohtimaan mielikuvia, mielikuvat ovat siis sellaista ajattelua joka ei tavoita perussuomalaisen ajatusmaailmaa.

      tässä ote kirjoituksestasi:
      ”’avatar Kari Ilkkala sanoo:
      21.3.2017 22.06
      Tuubis,

      olen kertonut talouden tervehdyttämisen perusasioista väsymiseen asti viimeiset neljä vuotta. Kun lääkkeet eivät vain vastaa mielikuviasi siitä mitä niiden pitäisi olla, niin et joko ymmärrä tai halua ymmärtää lukemaasi.

      Lauri ymmärtää tämän asia oikein hyvin vastauksiensa perusteella. Kun talous on pakko saada kuntoon, silloin muutetaan niitä asioita joihin voidaan oikeasti vaikuttaa, eikä jahdata sateenkaaren päätä tai pelata lottoa kaupungin rahoilla. Tämä ei ole mediaseksikästä tai äänestäjiä kosiskelevaa, vaan kovaa duunia, joka vaatii näkemystä ja ammattitaitoa. Sitä meidän kellokkailla tai virkakyösteillä ei ole.””

      Kerrot tässä pari mielenkiintoista asiaa. Ensikiksikin tuot julki, että, persuilla on näkemystä ja ammattitaitoa kaupungin talouden ja asioiden oikealle tolalle saattamiseen. Toiseksi tuot julki, että kellokkailla ja virkakyösteillä (tarkoitat ilmeisesti päättäjiä ja virkamiehiä) ei näkemystä ja ammattitaitoa ole.

      Miten ajattelit, että tälläinen ihmisten vähättely lisää luottamusta sinua ja perussuomalaisia kohtaan. Luuletko, että mahdollinen yhteistyö onnistuu em. tahojen kanssa jos olet siinä asemassa.

      Yhteistyö sujuu kun välit on kunnossa. Hämeenlinnalaiset eivät tarvitse enää toista samanlaista valtuustokautta.

      • avatar Kari Ilkkala sanoo:

        Uskomatonta tuubaa,

        ”Yhteistyö sujuu kun välit on kunnossa” on juuri yksi niistä mielikuvista, joiden vuoksi olemme päätyneet tähän suohon.

        Sisemmän ringin ”luottamus-”, ystävyys- ja muut keskinäiset riippuvuussuhteet ovat Hämeenlinnassa johtaneet varsin täydelliseen objektiivisuuden puutteeseen, väärien intressien verkostoon ja asioihin puuttumattomuuden kulttuuriin. Ulkorinki ei tälle omertàn laille mahda mitään.

        Minut on valittu luottamustehtävään, jossa ainoa ohjenuorani saa olla kuntalaisten etu – en halua olla virkamiesten tai toisten poliitikkojen kaljakaveri, lasten kummi, perhejuhlien vieras tai se, jolle saunaillan päätteeksi avaudutaan parisuhdeongelmista, koska se tehokkaasti estäisi tarkastelemasta yhteisin varoin tapahtuvaa toimintaa ja omaa suhtautumistani siihen kriittisesti ja objektiivisesti. Valitsen henkilökohtaisten ystävieni ja luottohenkilöideni piirin toisin ja se vain on hinta, joka luottamustehtäviin ryhtymisestä täytyy maksaa. Minulla henkilönä on vain välineellinen arvo veronmaksajan etujen ajamisessa.

        Hämeenlinnassa ei myöskään onnistu työtoveruuden rakentaminen ulko- ja sisäringin kesken. Ulkoringistä vihitään sisempään vain sellaisilla siteillä ja toimilla, jotka varmistavat noviisin uskollisuuden sisäringin tavoitteille ja tavoille – ja silloin riippumattomuus on jo menetetty.

        Kunta on toimeksiantotalous, jossa veronmaksajat antavat roponsa yhteiseen käyttöön saadakseen tarvitsemansa palvelut. Virkamiehillä, etenkin ylimmillä strategisilla johtajilla, on kokonaisuuden kannalta vain välinearvo. Pörssiyritysten johtajat ymmärtävät tämän: tulos tai ulos. En näe kuntajohtajia mitenkään toisin.

        Suomen Kuvalehti julkaisi 17.3. Kuntakoneen, jossa manner-Suomen 297 kuntaa laitetaan 18 mittarilla järjestykseen. Mittariston ja aineiston ovat koostaneet tutkija, valtiotieteiden tohtori Timo Aro ja kuntakonsultti, hallintotieteiden tohtori Eero Laesterä, lähteinään mm. tilastokeskuksen tilastot.

        Palaan lähiaikoina tähän mittaristoon, jonka kertomaa mm. Hämeenlinnan johdon pitäisi parhaillaan lukea kasvot häpeästä punaisena.

        Hämeenlinnalaiset eivät tarvitse enää virka- tai poliittisia johtajia, jotka eivät näe politiikkansa ja strategiansa toimimattomuutta ja vahingollisuutta.

        • avatar Uskomatonta tuubaa sanoo:

          Onpa erikoinen ja outo näkemys yhteistyökyvystä, ei voi muuta sanoa.

          • avatar Tuubatorvelolle selitys rautalangasta sanoo:

            Tuubailija on itse sisäpiiriläinen tai heidän lähellä oleva henkilö, joka ei tietenkään halua edes myöntää tai ymmärtää ns. sisäpiirin olemassaoloa. Tärkeintä sisäpiiriläisille on säännönmukaisesti päästä jakamaan kaikki päätöksenteko ja vastuupaikat vain sisäpiiriläisten kesken ja työntää ulkopiiriläiset reelingin yli mereen. Asiat nähdään usein sivuseikkoina, se on tärkeintä, että tietää kenen suusta asiat tulevat esille.

            Minun mielestäni Ilkkalan näkemykset ja käytännön toiminta ovat osoittaneet voimakasta halua toimia rationaalisesti ja tehokkaasti sekä tulosorientoituneesti veronmaksajien hyväksi. Erittäin iso hatunnosto hänelle siitä. Valitettavasti kokdemvihreiden muodostama enemmistöverkosto hylkii teflonin lailla sen ulkopuolelta tulevia signaaleita, vaikka niiden tiedetään olevan erinomaisia ja tarpeellisia.
            Hämeenlinnan päättäjien mielenkiinto ja aika menee täysin hukkaan, kun puuhastellaan pakolaisbisneksen, aurinkoisten huijarien ja rokkipuistojen kanssa, kun fokus pitäisi olla tasan tarkkaan talouden tervehdyttämisessä, verotuloja tuottavien työpaikkojen mahdollistamisessa ja perusasioiden turvaamisessa.

            Kari, anna palaa edelleenkin veronmaksajien edun vuoksi. Olet tehnyt erinomaista työtä ja sinuun luotetaan jatkossakin.

          • avatar Kari Ilkkala sanoo:

            Missasit, Uskomatonta tuubaa, pointtini täydellisesti,

            kirjoitit yhteistyön olevan kiinni kunnossa olevista väleistä, kun taas minä lähden siitä, ettei yhteistyön tai yhteistyökyvyn edellytys ole ”kunnossa olevat välit”, vaan kaikkien päätöksentekijöiden objektiivinen tieto- ja asiakeskeisyys.

            Arvioin virkamiesten ja poliitikkojen sanomisia ja tekemisiä sisällön perusteella, enkä suinkaan sen perusteella, mitä mieltä satun olemaan sanojasta tai tekijästä henkilönä. Ei lähetelty Kiemungin kanssa ystävänpäiväkortteja, mutta hänellä oli paljon hyviä mielipiteitä, joita oli helppo kannattaa, eikä siitä tehty numeroa. Hänellä taas oli pakonomainen tarve dissata perussuomalaisten ja allekirjoittaneen joka ikinen sana ja teko hakematta mitään välimaastoa.

            Ei olla apulaiskaupunginjohtajankaan kanssa frendejä, mutta jos hän tulee ja esittää, että rakennetaanpa Hämeenlinnan kiinteistöille oma elinkaarimalli, niin alan heti hänen kanssaan töihin. Jos hän taas on sitä mieltä, että elinkaarimalli tarvitaan vain liisaamalla hankituille kiinteistöille (joita on toistaiseksi yksi eikä enempää tule jos minusta riippuu), niin sanon hänen olevan väärässä. Ja jos apulaiskaupunginjohtaja kävelee yli valtuuston päätöksestä laatia oma elinkaarimalli, niin kyllä, teen hänen toimintansa yleisesti tiettäväksi ja arvostelen häntä. Se olisi vaikeampaa, jos minulla olisi häneen jotkin erityiset ”välit”.

            Suomen 14. suurimman kaupungin Hämeenlinnan tulokset ovat niin kertakaikkiaan ala-arvoisia, etten johtajana juuri viitsisi naamaani julkisuudessa näyttää. Ai niin….

    • avatar Uskomatonta tuubaa sanoo:

      En missään ole väittänyt, että toimintakykyiset välit edellyttävät poskisuudelmia ja ystävänpäiväkortteja.
      Tämä on sinun ylitulkintasi, jotta saisit mielesi näkemyksesi asiasta, siinä sitä onkin objektiivisuutta kerrakseen.

      Et ole tainnut koskaan kuulla ihmisten välisestä vuorovaikutuksesta. Ja mikä vaikutus sillä on asioiden hoitamiseen.

      Kiitos sinulle, herra Ilkkala, kaikesta valaisusta perussuomalaisuudesta.
      Kaikesta huolimatta toivotan menestystä vaaleihin vaikka jäätkin ilman tukeani.
      Hyvää kevättä.

      • avatar Riman ali verkoston ehdoilla sanoo:

        Kaupunginvaltuusto ja hallitus ovat täysin turhia instansseja, kun siellä päätetään asioita lähinnä lähipiirejä ja omaa verkostoa sekä etupiiriä miellyttäen ja mukaellen johtavien henkilöiden ja puolueiden näkemyksiä. Tällöin ei edes haluta haastaa esitystksen sisältöä ja esittää omia harkittuja ja valtavirrasta poikeavia esityksiä. Tyydytään usein yksilmäisesti ja heikosti perusteltuun ja vain välttävään vaihtoehtoon kaupungin kannalta, vaikka selvästi parempia ja kannattavampia vaihtoehtojakin olisi tiedossa. Esitettyjä vaihtoehtoja ei oteta huomioon ja niitä dissataan törkeällä tavalla, koska ne eivät ole verkoston sisäpiirin tuottamia. Ummistetaan silmät selviltäkin ongelmilta ja taloutta rasittavilta tekijöiltä, kun ei haluta aiheuttaa harmia oman veliverkoston kavereille ja heidän etupiirille. Mennään siis verkoston mukana helpolla, laiskalla ja muita mielistelevällä tavalla ja tietenkin verkoston johtoa miellyttävällä mukavuusaluella.

      • avatar Kari Ilkkala sanoo:

        Huomenta herra Tuuba,

        eihän tässä ole missään vaiheessa ollut kyse tuestasi minulle.

        Olen kyllä kuullut vuorovaikutuksesta, sitä sekä omissa että asiakasyrityksissä 34 vuotta harjoitettuani. EQ:ni on 132. Toimintaprosesseja kehitettäessä ollaan usein organisaation ja ihmisten yhteistyöverkoston herkillä alueilla, ja totta kai ihmiset ovat työpaikoillaan omien tarinoidensa sankareita, eikä työnantaja välttämättä kerro kaikkea. Silti yritysmaailman kehitystehtävissä ei ainakaan itselle ole juurikaan tullut vastaan toimintaa, jossa tarkoituksellisesti salataan, vääristellään tai suoranaisesti valehdellaan joidenkin järjettömien tai kätkettyjen tavoitteiden saavuttamiseksi tai puhtaan valtataistelun vuoksi.

        Näin asia pääosin, onneksi, on myös kunnallisessa päätöksenteossa. Kunnes sitten joissakin asioissa siirrytään aivan Mikä-Mikä-Maahan. Hämeenlinnassa nämä tilanteet liittyvät pääsääntöisesti tietyn tyyppisiin investointeihin, maankäyttöön, konserniyhtiöihin, talouden tilaan tai valmistelun ja hallinnon laatuun (lista ei ole tyhjentävä).

        Koeta herra Tuuba ymmärtää, että kun sisäpiirillä on sen lähtökohdista ajettava asia, se ei hae eikä tee yhteistyötä muiden kuin asiaan vihittyjen kanssa, piste. Tarvitessa palkataan kalliilla ulkopuolinen konsulttitaho syöttämään sisäpiirin tahto konsulttikielellä vastaan räpistelevälle ulkokehälle (esim. toriparkki), tai kaupungin lakimiehet raiskaamaan ammattinsa (esim. SCC:n 3M€ maanrakennusurakan suorahankinta).

        Minä en pyri eikä minua ole valittu luottamustehtäviin vaikenemaan moisesta kaupunkilaisten etuja polkevasta touhusta. Halutaanko minua enää luottamustehtäviin selviää 9.4. ja asia on sitten sillä selvä.

  10. avatar Lauri Kivimäki sanoo:

    Olen käisttänyt veronmaksajana valtaeliitin strategian seuraavanlaiseksi. Rakennutetaan 2000 uutta vapaarahoitteista asuntoa entisten satojen vapaiden asuntojen lisäksi. Hinnat ovat maalaiskaupungiksi hirmuiset, ketä varten ne valmistuvat, ei ainakaan työläisiä.
    Uusi keskustakortteli on rahoitusta ja toimijoita seekä rakentamista vaille valmis. Kuitenkin keskustan elävöittämiseksi halutaan rakentaa toriparkki, elikkä mennään ns perä edellä puuhun. Ei voi tulla kuin tulokseen, että hanke toteutetaan jälleen veronmaksajien piikkiin.
    Perttu Hillman kirjoitti blogissaan, että Hän asettuu Hkin kaup. valtuustoehdokkaaksi vainsen takia, että Hänelle selviää lopultaan minllä perusteella vauras kaupunki heittää miljoonia ja kymmeniämiljoonia sinne sun tänne usein vailla selvyyttä hankkeiden lopullisesta tarkoituksenmukaisuudesta. Hillman oli parikymmentä vuotta pois maasta, mutta ihmetys kuntapäättäjien toimiin heräsi hyvin pian palaamisensa jälkeen.

    • avatar Raution kivenkova usko surkeisiin ennusteisiin sanoo:

      Kaupungin johtajien ja päättäjien tulisi helkatin kiiruusti hankkia käsiinsä realistiset ennusteet kaupungin väkiluvun kehityksestä. Rautio mm. perusteli Toriparkin ja keskustan täydennysrakentamisen sekä Engelin- ja Asemanrannan uudisrakentamisessa sillä, että konsulttien yms. ennustajagurujen antamat trendit näyttävät kymmenien tuhansien asukkaiden kasvua Hämeenlinnassa jo 30 vuoden sisällä!
      Valitettavasti kh. puheenjohtaja on yksi niitä hyväuskoisia (kokoomus)poliitikkoja, joilla on ollut koko ajan täysin väärä ymmärrys ja uskomus väkiluvun nopeasta noususta Hämeenlinnassa.
      On vakavasti kysyttävä, mihin helkattiin tällainen ennuste ja usko noin typerään ja epärealistiseen ennusteeseen perustuu? Mikä on se ihmismagneetti, mikä vetää väkeä Hämeenlinnaan noin rajulla tavalla?
      Konsulttien ja muiden vastaavien haihattelijalaitosten (oliko mm. Kuntaliitto?) ennusteet ovat siis osoittautuneet viimeisten vuosien osalta täysin vääriksi ja väkiluvun kasvua rajusti liioitteleviksi. Todellisuudessa Hämeenlinnan väkiluku ei ole kasvanut muutamana viimeisenä vuotena ja on kääntynyt jo laskuun. On helppo nähdä, mistä tämä taantuva kehitys on johtunut: Työpaikat ovat vähentyneet kaupungissa ja nuoret siirtyvät jatko-opiskelemaan todellisiin kasvukeskuksiin ja yliopistokaupunkeihin ja he myös jäävät sinne hankkiutumaan töihin opiskeluiden jälkeen. Uusia merkittäviä yrityksiä ei ole ilmaantunut kaupunkiin, vaikka itsehehkutetut mielipidekyselyt osoittavat kaupungin olevan OK alue yrityselämän silmissä. Myöskään pendelöijät eivät ole nostaneet asukaslukua merkittävästi ja VR:n junavuorojen supistusten jälkeen pendelöinti on vaikeutunut aiemmasta.

      Hämeenlinnan päättäjistä Sari Rautio toitottaa kovaan ääneen (ja Kenakkala säestää perässä hänelle valmiiksi käteen annetuista nuoteista), että kaupungin päättäjät ovat nyt keksineet varsinaisen ihmekoneen yrittäessään estää kaupunkimme väkiluvun laskua. Se on pyrkimys päästä maamme johtavaksi kotouttamis- eli pakolaiskaupungiksi. Mitäs luulette keskiverto-hämeenlinnalaisen äänestäjän ajattelevan tästä kuningasideasta?

      • avatar Lauri Kivimäki sanoo:

        Suomalaisperheillä on nykyään oliko se 1,35 lasta perhettä kohden. Kai kaupunki laskee, että jos otetaan 100 turvapaikanhakijapariskuntaa muiden elätettäväksi asukasluku kasvaaa vähintään 5000 asukkaalla (ei veronmaksajalla) muutamassa vuodessa.

  11. avatar beobachter sanoo:

    Herää kysymys, onko kaupungin talousarvion sivulla 28 esitetty 70014 asukkaan ennuste vuonna 2020 realistinen ja miksi verokantaa on suunniteltu edelleen nostettavan 21,25%iin. Tavoite 500 asukasta vuodessa lisää on hyvä tavoite, mutta saavutetaanko se ja miten, jos kahden viime vuodden trendi on laskeva. Ja ei ainakaan jatkuvasti kallistuva kuntavero houkuttele lisäväkeä kaupunkiin. Olisi konkretisoitava, millä keinoilla väkimäärä, nimenomaan veronmaksajamäärä saadaan kasvuun. Verokannan kääntäminen nostamisen asemasta laskuun voisi olla positiivinen vetovoimatekijä kaupunkiin muutioa harkitseville.

    Nykyinen asukasmäärän väheneminen on todella huolestuttavaa. Muutos kasvuun olisi aikaansaatava, muuten kaikki nykyiset asukkaat menettävät. Menettävät siksi, että asuntokauppa hiljenee, asuntojen arvot alkavat laskea, josta oireita jo on, kun myytävien asuntojen määrä on ennätyksellisen iso ja kauppa käy nihkeästi. Suomessa on jo havaittu, kuinka suuret erot, jopa 1000…2000 €/m2 erot asuntojen hinnoissa on kasvavien ja taavuvien paikkakuntien väillä.

    Kaupunkiin tatvitaan lisää työssäkäyviä, veroa maksavia asukkaita ja ensin heille työpaikkoja. Maahanmuuttajat ei lisää verotuloja, ei pitkiin aikoihin. Liikaa on menetetty mm valtion työpaikkoja, pois meni opettajaseminaari, iso osa poliisitointa meni Lahteen vaikka juuri upea Miekkalinna oli rakennettu, puolustusvoimain hallintoa on poistunut. Surettaa koko Kantolan iso tehdaslue, joka ennenvabhaan oli ehkä tuhannen ihmisen työpaikka. Onneksi meillä on hyvin pärjäävät SSAb ja Kone-Cranes. Niiden täällä pysymymistä täytyy vaalia.

    Mutta isompaa teollisuutta on kaiken kaikkiaan aivan liian vähän. Uusia teollisia työpaikkoja tarvittaisiin. Mutta samalla kustannuskuria ja turhien menojen karsimista, jotta verokantaa voitaisiin nostamisen sijaan alkaa alentamaan samalla lisävelkaantumminen pysäyttäen. Nimittäin 4000€/as’oon nouseva velkakanta yhdessä valtion 21000€/as velkasaldon kanssa on sietämätön taso, joka korkojen mahdollisesti noustessa katkaisee veronmaksajan selän.

    • avatar Kari Ilkkala sanoo:

      Huomenta beobachter,

      kommentteihisi on pääosin helppo yhtyä, silti muutama huomio…

      Tarina tuon 500 asukkaan kasvuennusteen takana on suoraan Mikä-Mikä-Maasta. Muutama vuosi sitten vauhdin ollessa kovempaa kaupunki kirjasi maankäytön linjauksiin kasvutavoitteeksi 500 asukasta vuodessa. Kaavoitusta on ohjattu sitä silmälläpitäen. Palveluverkkoselvityksen yhteydessä sitten kyselin silloiselta kehitysjohtajalta, jotta mihin nämä eri alueiden kasvuluvut oikein perustuvat, johon vastaus oli: olemme sinne niin ja niin paljon kaavoittaneet… aha no niin sitten varmaan…

      No, syy ei ole yksin meidän virkamiesten, luulen tällä hetkellä virallisen Suomen aluekohtaisten väestökasvuennusteiden heittävän oikein huolella. Kanta-Hämeessä esim. Hämeenlinnalle ja Riihimäelle ennustetaan 2035 mennessä kahta puolen 7 % väestökasvua, vaikka molemmat ja koko Kanta-Häme ovat miinustrendissä.

      Olen samaa mieltä siitä, että kaupunkiin tarvitaan lisää työssäkäyviä, veroa maksavia asukkaita. Sen sijaan on toissijaista, missä he käyvät töissä. Jokaisen organisaation, oli se yritys tai varsinkin kunta, strategiassa tulee olla kaksi tasoa. Perusstrategiassa toiminta ja talous laitetaan kuntoon niillä keinoin, joihin voidaan suoraan ja varmasti vaikuttaa itse. Tämä vastaa kommenteissasi sitä laskevaa asumiskustannustasoa, joka jo sinällään toimii asumisen vetovoimatekijänä. Tämä on välttämätöntä jo siksikin, että nykyisellä kustannustasolla kaupunki ei hyödy väestönkasvusta, tuli sitä kuinka paljon hyvänsä, päinvastoin.

      Mitä tulee valmistavaan teollisuuteen, niin käynnissä on globaali ns. neljäs teollinen vallankumous. Eri toimialojen, uusien ja vanhojen kesken tapahtuu merkittäviä liikkeitä työntekijöiden määrän ja heidän osaamisvaatimuksiensa suhteen. Pallolla on vielä paljon hyödyntämätöntä halpavalmistuskapasiteettia esim. Intiassa, ja Kiina nurkkaa parhaillaan ahkerasti Afrikkaa, joka tulee sotkemaan kemumme vielä monin tavoin. Isojen, paljon työllistävien valmistavien yksiköiden perustamiset ja liikkeet Suomessa ovat näyttäviä, mutta kovin kovin harvinaisia – sellaisen varaan kaupungin talouden tervehtymistä tai investointien painopistettä ei voi laskea. Maantieteelle emme mahda mitään, olemme vain auttamattoman syrjässä markkinoilta, jolloin uudet tai kasvavat valmistusta edellyttävät innovaatiot lähtevät markkinoiden viereen. Muutama valovoimainen raaka-aineperustainen (biotuotetehtaat) tai vuosikymmenien teolliseen yhteistyöhän perustuva poikkeus (Valmet Automotive) ei muuta pääsääntöä.

      Maankäytön keinoin tällaisiin liikkeisiin voidaan varautua, ja elinkeino-osaamista sekä seudullista yhteistyötä kehittämällä myös houkutella yrityksiä Hämeenlinnaan. Sääntelyyn pitäisi luoda tilaa ja mahdollisuuksia kunnan ja valtion rakentaa erityisiä porkkanoita, mutta ennen kaikkea ei saa unohtaa mikro- ja PK-yrityksiä, joita yrityskannasta kuitenkin on valtaosa, ja joihin kaikki Suomen uudet työpaikat ovat syntyneet jo vuosikausia.

      Suomen ja Hämeenlinnan mahdollisuudet piilevät kuitenkin aineettomassa osaamisessa, sillä digitaalinen talous on tätä päivää ja ehdottomasti tulevaisuuden kasvuala. Tässä suhteessa Hämeenlinna on kehitysmaa – 5 km säteellä keskustasta on alueita, joissa ei mobiiliverkko toimi, eikä keskustassa saa edes ruutukaavan alueelle kaikkialle valokuitua, muista alueista puhumattakaan.

      On hälyttävää, ettei ihmisten liikkuminen suju kitkatta, se ettei bitti kulje riittävää vauhtia tai lainkaan, on katastrofi.

  12. avatar Tapsa sanoo:

    Hämeenlinnassa on nyt jo vuosia yritetty kermavaahdolla, ja se alkaa näkyä nyt todella rumalla tavalla ihmisten katoamisena ja talouden romahduksena. Ruisleipä on ainut mikä meidät voi vielä pelastaa, mutta nykyhallinto ei näytä tätä millään ymmärtävän. Toivonpa vain todellakin ettei kokdem enää ole vaalien jälkeen tarjoilemassa kermavaahtoaan meille Hämeenlinnalaisille.

  13. avatar Stop elinvoimakermavaahdolle sanoo:

    Kahden merkonomin eli Sari Raution ja tj. Mervi Käen sekä yhden lehtimiesressukan ”elinvoimaa kehittävän” höttökermavaahdon pakkosyöttöä on jouduttu sietämään jo vuosikausia.
    Em. tyyppien tarjoilema elinvoimakermavaahto on tullut kuitenkin niin kalliiksi kaupungin veronmaksajille, että sen imelä maku on jo alkanut oksettamaan veronmaksajia pahan kerran.

    Hyvät kaupunkilaiset: Tulevissa kunnallisvaaleissa on aika ”rykäistä” valtuustosta ulos kaikki höttökermavaahdon tarjoilijat ja muut taivaanrannanmaalarit.
    Älkää äänestäkö valtuustoon hattarapoliitikkoja, jotka facessa markkinoivat jälleen pakkomiellettään keskustan pilvenpiirtäjistä. Arvaatte varmaankin, kuka on tämä ”talousnero” ja ”tulevaisuudentekijä”, joka nenä pystyssä päästelee suustaan monisanaisia liirumlaarum-sammakoita ja ilkeää esittää moisia rakennuksia HML:n keskustaan. Stop tuollaiselle hölmöilylle ja heti!!

  14. avatar Poliittinen johto on vaihdettava sanoo:

    Tuleeko Hämeenlinnassa vielä joskus sellainen aika, jolloin talous saadaan sellaiseen kuntoon, että kunnallis- ja kiinteistövero on kilpailykykyisellä tasolla verrattuna esimm Hattulaan tai Janakkalaan? Nykyisellä menolla se näyttää olevan täysin mahdotonta, kun jo pitkän ajan on syöty enemmän kuln on tienattu. Kaupungin päättäjät luulevat kääntävänsä talouden nousuun laittamalla rahaa sirkushuveihin ja pysäköintihalleihin. Tällä johtoporukalla ei päästä eteenpäin. Todella surkea kaupungin taloustilanne on vahva todiste surkeasti hoidetusta kokoomuksen ja demareiden vastuulla olleesta johtajuudesta.

Jätä kommentti

css.php