Kaavavastaus vuorokaudessa – Mäntsälän malli?

Mäntsälä on vajaan 21 000 asukkaan kunta Helsingin ja Lahden välissä. Se ei ole kuihtunut kahden ison kaupungin väliselle väylälle, vaan viimeisen kymmenen vuoden aikana kunnan työpaikkojen määrä on noussut toistakymmentä prosenttia!

Salaisuutena on Mäntsälän malli: Kunnasta kiinnostunut yritys saa vastauksen päivässä kunnan tontti- ja palvelutarjonnasta. Tarvittaessa kunnanhallitus on ollut jatkuvasti valmiudessa pitämään ylimääräisen kokouksen lupien hyväksymiseksi.

Nopean ja ketterän toiminnan malli on poikinut Mäntsälässä upeaa tulosta. Mainio esimerkki siitä, ettei innovatiivinen kehittäminen ole pelkästään rakennusten rakentamista. Miten tällainen toimisi meillä?

14 kommenttia artikkeliin “Kaavavastaus vuorokaudessa – Mäntsälän malli?”
  1. avatar Lauri Kivimäki sanoo:

    Sain taannoisesta Hesarin artikkelista käsityksen, että juuri ketteryys on tuottanut Mäntsälään uusia työpaikkoja tuhatkunta muutamassa vuodessa. Sinne on teollisuusaleelle rakennettu jonkun verran infrastruktuuria etukäteen ja kun sopimus uuden työllistäjän kanssa sovitaan alkavat pohjatyöt välittömästi. Siellä on tehokas johtajuus elinkeinotoiminnassa ja verkot jatkuvasti vesillä. Tosin Mäntsälän sijaintihan on erinomainen.

    • avatar Susanna sanoo:

      Juuri niin.

      Mäntsälässä on lähdetty liikkeelle ketterällä palvelulla, mikä on sitten tuonut tullessaan työpaikkoja, rakentamista ja asukkaita. Siis vallan oikeassa järjestyksessä.

      Mäntsälän sijainti on hyvä, mutta Hämeenlinnan sijainti on vielä parempi. Pelkällä ahkeralla rakentamisella me emme saa vastaavia tuloksia kuin tuo ketterä palvelu voisi tuottaa. Kaupungin kehittämisen kehittämisessä olisi työtä 😉

      • avatar Lauri Kivimäki sanoo:

        Minun täytyi jopa tarkistaa Mänsälän sijainti, koska Susanna piti Hämeenlinnan sijaintia parempana, en ymmärrää kyllä miksi ?

        • No ehkä tuo on enemmän kuintenkin VR:n yhteyskysymys kuin sijaintikysymys, jos tarkkoja ollaan. Mäntsälään pääsee vain lähijunilla, mikä vähentää matkojen käytettävyysmahdollisuutta töiden tekemiseen. Minusta siinä etu on todella isosti Hämeenlinna puolella.

          • avatar Lauri Kivimäki sanoo:

            No Mäntsälästä lienee lyhyempi matka kuin Hämeenlinnasta Helsinkiin ja Lahteen. Susannan kirjoituksesta tulee esille jälleen se, että tärkeintä IC-junien lisäämisessä on saada liikkuvat konttorit työmatkalaisille. Se on tietynlaista itsekkyyttä muutamalta sadalta työmatkalaiselta. Muutenhan vuoroja lienee riittävästi. Useimpien työläisten on pakko tehdä ”sorvin ääressä” ylitöitä jos niistä ei pysty normaalityöaikana hoitamaan. No ihmisillä on monenlaisia tarpeita ja niitä olisi kiva yhteiskunnalta vaatia.

          • avatar Susanna Hietanen sanoo:

            Siitä vain päivittäin tuota työmatkaa taivaltamaan 😉 ’Työläisten’ ei onneksi tarvitse matkustaa 3-4 tuntia päivittäin vain työmatkaa talsiakseen.

            Sitäpaitsi me kaikki olemme kovasti tyytyväisiä siitä, että nuo sadat ihmiset jaksavat matkustaa pitkää työmatkaa ja tuoda veroeuronsa Hämeenlinnaan – eikä vain? 🙂

          • avatar Susanna Hietanen sanoo:

            Ja Lahti on kuitenkin pieni kylä verrattuna meidän pohjoisnaapurikaupunkiimme Tampereeseen…

          • avatar Ville-Matti Vilkka sanoo:

            ja vr tarjoaa iloisia matkoja á 34€ hml-hki via tre. Eli isot kaupungit pohjoisessa ja etelässä tulee koetuksi samalla matkalla. Mäntsälän etu on, että se on lähellä Helsinkiä. Hämeenlinna häviää Hki-Tre -akselilla kokonaan. Lahdella on vähän tekemistä koko kuviossa.

  2. avatar Lauri Kivimäki sanoo:

    Joku viisas sanoi joskus, että ”on ammatinvalintakysymys” jos työ tuntuu raskaalta. Itselläni kesti työmatk viimeiset vuodet 1-2 tuntia suuntaansa. Julkisia ei ollut. Myös yllätyksiä matkalle sattui, milloin unkarilaiset rekat poikittain tiella, milloin puita nurin, eikun paluu takaisin ja vaihtoehtoiselle reitille.
    Katselin tuossa joku kuuausi sitten Pohjanmaan alueuutisia. Siellä rutistaan samoista asioista kuin Hämeenlinnassa, vuoroja lisää ja niihin konttoreita. IC-junan varustaminen lienee jonkinmoinen investointi ja jos jossain annetaan periksi vaatimukset muualla kasvavat. Jos hintoja nostetaan lisäinvestointien takia sehän se vasta kauhistus on.
    Juutilainen vaati raideliikenteen vapauttamista kilpailulle aamun lehdessä. Jos sotessa pelätään avoimen kilpailun nostavan hintoja tätä pelkoa ei ilmeisesti raideliikenteessä ole.
    Ja kuinkas kävi Omibussia ja nyt samat yrittäjät ovat sotkemassa taksiliikennettä Ei näin pieneen maahan kukaan ulkolainen yrittäjä tule hyvää hyvyyttään. Aikaa myöten otetaan kyllä ”haulit himaan”.

  3. avatar Antti Sulonen sanoo:

    Lahti-Hämeenlinna-Tampere
    Mikäli asuu Lahdessa on palvelutarjontaa lähes saman kuin Tampereella, mutta kun asuu Hämeenlinnassa pitää hakea joitain palveluja joko Tampereelta, Helsingistä, tai Lahdesta. En tarkoita, että Hämeenlinna olisi huonompi paikka asua, mutta sen vertaaminen kaupunkeihin, joihin Lahdenkin luen ei liene tarkoituksenmukaista. Mäntsälään sitä tietenkin voi verrata, mutta Mäntsälässäkin on omat erityispiirteensä, jotka ovat joko hyöty, tai haitta riippuen katsantokannasta ja tarpeista.
    Yritys niin kuin asukkaatkin yleensä valitsevat sijaintipaikkansa tarpeidensa ja tuntemustensa pohjalta, yrityksillä ei tietenkään ole mitään tuntemuksia.
    Hämeenlinna on naimisissa maalaiskaupungin imagossaan ja on aina ollut ja tulee aina pysymään siinä. Sen kehittäminen on voimavara Hämeenlinnalle. Lahti teki kaupunkina toriparkin keskikaupunkihuumassaan, ei ole kuitenkaan Lahden keskusta tuosta juurikaan entisiin mittoihin palannut.

    • avatar Lauri Kivimäki sanoo:

      Olen samaa mieltä Sulosen kanssa Hämeenlinna on maalaiskaupunki. Tätä ei kirkolla kuitenkaan ymmärretä. Minun on esimerkiksi vaikea valitaa äänestettävä kunnallisvaaleissa, koska en tiedä kuka ehdokkaista on liitoskunnista. Tietämiäni en äänestä muista syistä. Kyselin asiaa vaaliteltoilla, sanottiin ettei haluta kilpailua eri kapunginosien välille. HAH HAH. Viimepäivinä oli maakuntien alueuutisissa kyselyjä liitoskunnista sieltä tuli selvästi esille liitoskuntalaisten halu äänestää oman alueensa ehdokkaita, jotta ääni saataisiin kuulumaan pääkallonpaikalla. Janakkalassa näkyi olleen jonkun puolueen ehdokaslistoilla ammatin lisäksi myös kylä mistä ehdokas on, nykyaikaa. No Hämeenlinnassahan on sama on ehdokas mistä tahansa, koska liitoskuntalaisilla ei vaikuta olevan mitään yhteistyötä. Mennään puolue-eliitin mukana.

  4. avatar Erkki Strömberg sanoo:

    Ollaankohan sitä enää maalaiskaupunki kun vihreillä on enemmän valtuutettuja kuin kepulla?

Jätä kommentti

css.php